Metodiske opplegg fra Musikklærerbasen

Musikklærerbasen, initiert av Musikk i Skolen, er en gruppe Oslo-baserte musikklærere som jobber i ulike grunnskoler over hele byen. Vi møtes jevnlig for å drøfte og gi tilbakemeldinger på virksomheten til Musikk i Skolen, i tillegg til å jobbe med musikkfaglige problemstillinger.

 

Håper du finner noen brukbare tips. Bruk gjerne kontaktskjemaet dersom du ønsker at vi skal legge ut noe her eller hvis du har noe annet på hjertet!

Svein Inge:

Her har jeg lagt ut et opplegg til musikkundervisningen, som jeg kaller Komponere et bildespill med musikk. Målgruppen er elever på 5. - 7. trinn, og går ut på at elever lager en bildeserie som de enten komponerer musikk  eller lager en lydmix til.

Ingvild P:

Hva med å lage en blueslåt med elevene, der de starter med å lage sin egen tekst og melodi? Her er et opplegg for 4. - 7. trinn som jeg har hatt det veldig morsomt med selv! Lage blueslåt

Maisi:

Her finner du et lite opplegg for elever på 1. - 2. trinn: Trolldans. Alt du trenger er litt gulvplass og mulighet til å spille av Griegs I Dovregubbens Hall.

Kerstin:

Her har jeg laget et lite opplegg med rytmekort for elever på 2. - 7. trinn. Hvordan lære rytmer på en morsom måte? Rymtediktat

Ingvild E:

Dette er en quiz der elevene skal matche musikk og film. Den egner seg for elever på 5. - 10. trinn og kan være et fint utgangspunkt for lytteoppgaver i musikk. Kos dere med filmquiz!

Ingvild P:

Et nettsted som jeg har brukt innimellom er http://musikkrom.wikispaces.com/. Nettstedet er tenkt som en ressurs i musikkfaget og er opprettet av en som selv er lærer.

Ingvild E:

Jeg anbefaler nettsiden smartskole.no. Har du Smartboard i klasserommet eller på skolen din? Da er det bare  å opprette brukernavn og passord på nettsiden. Du har da gratis tilgang til opplegg i alle fag som andre lærere har lagt ut. Om du også har notebook installert på PC 'en din, kan du selv lage og legge ut opplegg. Jeg har brukt Smartskole i fagene: norsk, matematikk, geografi og i musikk.

Musikk i Skolen er en del av: