Målgruppe: 1. - 2. trinn

 

Oppgaven: Aktiv lytting. Barna danser til Griegs musikk.

 

Tidsramme: ca. 10 minutter

 

Ressurser: Fri gulvflate, musikk: Grieg – I Dovregubbens Hall

 

Innhold og framgangsmåte:

Vi lytter til Dovregubben og snakker om musikken.

«Hvordan startet stykket?» «Hvordan sluttet det?» Her kan man få til en fin samtale om dynamikk. «Hvis vi skal vise med kroppen hvordan musikken er, hvordan blir det da?» «Hvordan beveger du deg når musikken er svak?» «Hvordan når den er sterk?» «Kan dere høre trollene?» «Hvordan tror dere trollene beveger seg?» osv.

Før vi starter med selve dansen kan man for eksempel si noe slikt som dette:

«Nå skal vi lage en trolldans. Vi må være helt stille gjennom hele dansen. Vi lager ingen lyder med munnen og vi skal ikke komme bort i hverandre. Trollene våkner om kvelden. De ligger og sover og ser ut som steiner, man kan ikke se at de er levende.»

 

Alle barna ligger sammenkrøpet på gulvet. De er steiner. Når musikken begynner ligger de først rolig og er fortsatt steiner i fire takter. Deretter begynner de å bevege seg litt, løfte hodet, strekke ut en arm osv. De setter seg langsomt opp på huk og begynner å bevege seg til musikken, først sakte og forsiktig, etter hvert raskere. På slutten hopper de rundt. Det er viktig at de lytter godt slik at de hopper og spretter på de riktige stedene i forhold til musikken. På det siste paukeslaget detter alle trollene ned på gulvet og blir liggende helt stille.

 

Etter noen gangers øvelse passer denne dansen også fint som underholdning for foreldrene.

 

Trolldans (av Maisi)

Musikk i Skolen er en del av: