Å beskrive det magiske

Follow me on Instagram @dollargill.port
‘Å beskrive det magiske’ En kvalitativ studie av musikklærere i ungdomsskolen sine opplevelser med vurdering av komposisjoner.
Oda Kristine Stavik Salthammer undersøker i dette masterprosjektet hvilke opplevelser musikklærere har med vurdering av komposisjoner i musikkfaget i ungdomsskolen. Det undersøkes også hva lærerne sier de legger vekt på når de vurderer slikt kreativt, skapende arbeid.
Siden komposisjoner ikke kan kategoriseres som riktig eller galt, poengsettes eller gis en enkel oppskrift på, finnes det spenninger knyttet til vurdering av disse arbeidene. Vurdering av skapende, kreative områder innen musikk, er ofte knyttet til summative vurderinger; det å sette en verdi, en karakter på elevenes kreative arbeid.
Fem musikklærere i ungdomsskolen intervjues for å få nærmere innblikk i deres erfaringer og opplevelser med vurdering av komposisjon. Oppsummert er funnene at lærerne vektlegger et omfattende og komplekst innhold i vurderingene, fra kriteriebaserte til skjønnsmessige aspekter.
