Ansatte er redde for å synge i barnehagen

Beautiful teacher and group of toddlers sitting on the sofa playing at kindergarten
Ansatte i barnehager er ukomfortable med å synge foran andre voksne. Helst vil de ikke synge i det hele tatt.
Flere studier viser at musikk spiller en stadig mindre rolle, ikke bare i barnehager i Norge, men også i Sverige, England og USA. Både studenter og ansatte unngår å synge fordi de har liten tro på egen sangstemme ifølge forsker Kirsten Halle, som sammen med Nora Bilalovic Kulset har gjort en studie om bruk av sang i barnehagen.
Utgangspunkt for studien er: Hva skal til for at barnehagelærere i norske barnehager skal tørre å by på sin sangstemme og musikalitet?
De ansatte som ble intervjuet fortalte om stemmeskam og negativ musikalsk identitet, men etter å ha endret fokus fra egne prestasjoner til det forskerne kaller fellesskapsmusisering, endret dette seg. I starten var det «fake it till you make it», før den musikalske identiteten deres ble styrket gjennom sang, dans og musikk sammen og med barna.
Les mer her:
Les hele artikkelen på forskning.no
Nora Bilalovic Kulset og Kirsten Halle: Togetherness!: adult companionship – the key to music making in kindergarten
Nora Bilalovic Kulset og Kirsten Halle: ‘Fake it till you make it’. How do kindergarten staff in kindergartens with a music profile talk about their musical identity?
