Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Musikk ved Bjørlien skole

Bjørlien skole

Bjørlien skole i Vestby er en 1-7-skole med ca 420 elever fordelt på 21 klasser. Jonas Andersson Kjøniksen er skolens musikklærer.

Rammene for musikkfaget

1.-3.trinn og 5.-7.trinn har 60 minutter undervisning i uka.

4.trinn har 90 minutter i uka.

Musikkundervisningen foregår mest klassevis, og unntaksvis i mindre grupper.

På skolen vår har vi et romslig musikkrom som er bygget som en black-box. Rommet har en vegg som kan foldes sammen. Når dette gjøres kan musikkrommet brukes som scene. Musikkrommet har tre mindre tilstøtende rom: et bandrom og to øvingsrom. Utenfor musikkrommet er det et innendørs amfi som brukes til forestillinger og undervisning. Vi har også et utendørs amfi som brukes til ulike arrangementer. Vi har ikke pulter i musikkrommet. Stolene står i en halvsirkel, og vi har sitteputer tilgjengelig dersom det skulle være behov for flere sitteplasser på gulvet.

Instrumentparken er stor. Vi har klassesett med djember og ukuleler i tillegg til en del stavspill, diverse rytmeinstrumenter, boomwhackers og bandinstrumenter. Vi er også godt utstyrt med lydutstyr.

Undervisningen

Skolen har én faglærer i musikk. Det er utarbeidet årsplaner og temaplaner for alle trinnene med utgangspunkt i læreplanen og kompetansemålene.

I årsplanen vår kommer det tydelig fram hvilke kjerneelementer de ulike temaene berører. Eksempler på tema er sang, spill på ulike instrumenter, lek, bevegelse, eventyr, komponering på instrumenter, musisering og komponering på GarageBand, stomp og spill på ukulele.

Vi har perioder med ulike musikksjangre og musikkhistorie, øving på musikkens elementer, bodypercussion, dans, notelære, rytmelære, musikkmatte, musikk og kritisk tenkning og aktiv lytting. Hovedfokuset i musikkfaget er at elevene skal være aktive i en eller annen form. Elevaktive arbeidsformer står sentralt, og elevene blir hver time utfordret til å skape, utøve og oppleve.

Utøve musikk: Når vi spiller boomwhackers, ukulele og djember har alle elevene hvert sitt instrument. Alle rom er utstyrt med smart boards, noe som gjør det enkelt å benytte seg av både video og lyd for å akkompagnere sang, dans og instrumentspill.

Når vi jobber med rytmiske sjangre bruker vi GarageBand på iPad, bandinstrumenter og supplerer med rytmeinstrumenter og ukuleler.

Klasseband foregår i stasjoner i en sirkel, der elevene går videre til neste stasjon når de har prøvd et instrument. Vi bruker mye sang og dans i musikktimene. Til dette bruker vi ulike ressurser. Det kan f.eks. være KorArti, YouTube, andre nettsider, skolenessangdag.no, Just Dance, BlimE eller bevegelsesleker til musikk.

Oppleve musikk: Det settes av tid til lytting hver uke der elevene starter timen med å lytte til et nytt musikkstykke. Vi kaller det for «Ukas låt». Musikkformene som presenteres varieres hver uke slik at elevene får oppleve et bredt spekter av musikalske uttrykk. Elevene oppfordres til å forklare hva de har hørt, begrunne hvorvidt de liker eller misliker musikken, analysere besetninger, og enkelte ganger tegne hva musikken får de til å føle eller tenke.

Lage musikk: Elevene får erfaring med å komponere både på instrumenter og på GarageBand. Alle elevene har hver sin iPad. Når vi komponerer på instrumenter bruker vi både eventyr, tegnefilm, dikt, følelser, stemninger og bilder som inspirasjon.

Kulturforståelse: Dette kjerneelementet knyttes til mange av temaene i musikkfaget, og løftes fram gjennom samtale og refleksjon.

Musikk på skolen vår


Musikkaktiviteter gjøres primært i musikktimene, men bevegelse og dans brukes i mange ulike timer. Det varierer hvor mye sang lærerne bruker i andre timer enn musikktimen, men felles for alle er at sang øves i forskjellige timer i forkant av ulike forestillinger og avslutninger.

Skolen har fast felles sommeravslutning der elevene opptrer med sanger, danser og ulike innslag både felles og trinnvis. Det samme gjør vi på en desemberfest før jul.

7.trinn øver inn en forestilling på slutten av skoleåret. Det kan være alt fra underholdningsinnslag på en avslutning, egenkomponert forestilling eller en innøvd musikal.

Hvert år arrangerer elevrådet «Bjørliens talenter». Dette er et talent-show hvor elevene på 4.-7.trinn kan melde seg på og vise fram ulike talenter. Etter en auditionrunde blir de beste innslagene trukket ut til et finale-show som vises for skolen. Elevene stemmer fram vinnerinnslaget som vinner kinobillett.

Tips

Ettersom vi har klassesett med ukuleler, har vi fått en snekker til å lage en hylle med hjul på som vi oppbevarer ukulelene i. Dette er praktisk med tanke på å hente fram instrumentene i timen, men også lettvint hvis musikkundervisningen av ulike årsaker må gjennomføres i klasserommet.

I perioder har vi en elevgruppe fra 5.-trinn som styrer musikk på høyttaler ute i storefri. Dette skaper god stemning og inspirerer til dans og musikkglede på tvers av trinn ute i friminuttene.

Amfi ved Bjørlien skole

Detaljer fra veggen utenfor musikkrommet