Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Bok: Kulturforståelse i musikkfaget

Omslagsbilde

Øyvind Husebø og Anders Rønningen (2022)

Anders Rønningen og Øyvind Husebø ved universitetet i Sørøst-Norge har skrevet en leseverdig bok om det nye kjerneelementet som dukket opp i musikkfaget med Fagfornyelsen: Kulturforståelse. Boka beveger seg fra relativt vidløftige spørsmål som 'hva er musikk?' og 'hva er det å forstå' (i ulike kulturelle kontekster), via didaktiske problemstillinger og fram til konkrete tips og undervisningsopplegg som kan brukes rett inn i klasserommet.

Respekt for ulike kulturer og forståelse for hvordan lærerens egen kultur farger oppfatningen av helt sentrale ting som hva musikk er og hvordan det læres og forstås, gjennomsyrer boka og åpner for refleksjon rundt egen praksis. Samtidig er forfatterne oppmerksomme på mange av utfordringene musikklærere gjerne kjenner på, og diskuterer tema som tidsbruk og vurdering. Boka gjennomgår også kompetansemålene som knytter an til kjerneområdet i læreplanen, og kan være et godt verktøy for å se kulturforståelse i sammenheng med de andre kjerneområdene og resten av læreplanen.

Boka er gitt ut på Cappelen Damm. Les mer her.