Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Estetiske læringsprosesser i Grunnskolelærerutdanningene

Kunnskapsdepartementet ba i desember 2018 et utvalg om å undersøke nærmere hvordan det arbeides med estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene. Gjennom denne utredningen vil regjeringen bidra til å realisere målsetningene i forskrifter for grunnskolelærerutdanninger og i overordnet del av læreplanverket som gjelder estetiske perspektiver.

Grunnskolelærerutdanningene er i utvikling. Ifølge forskriftene og tilhørende nasjonale retningslinjer skal lærerutdanningsinstitusjonenes programplaner vise hvordan arbeidsformer generelt, og temaet estetiske læringsprosesser spesielt, er ivaretatt for alle studenter. I overordnet del av læreplanverket for grunnopplæringen, knyttes estetiske uttrykksformer og estetisk utfoldelse til elevenes utvikling og danning.

Utvalget vurderer at rapporten i seg selv vil kunne fungere som et verktøy for å spre relevante erfaringer og inspirere til videre arbeid. Utvalget anser at møtene med institusjonene også har vært et viktig bidrag til å sette estetiske læringsprosesser på dagsorden. Disse møtene har fungert som en gjensidig utveksling av informasjon og inspirasjon på en måte som kan bidra til å realisere ambisjonene om at alle studenter skal får opplæring i å kunne legge til rette for estetiske læringsprosesser.

På bakgrunn av kartleggingen er hovedkonklusjonen at estetiske læringsprosesser synes å være lite integrert i grunnskolelærerutdanningene. Utvalgets hovedanbefaling er derfor å videreutvikle arbeidet med estetiske læringsprosesser som sikrer at området er helhetlig og integrert, har progresjon og sammenheng og bygger på forskning, altså:
Helhetlig og integrert - progresjon og sammenheng – forskningsbasert