Hebekk skole

Hebekk skole
Hebekk skole ligger i Nordre Follo kommune, og er en barneskole med 390 elever. Ragnhild Øvergaard Sæheim er skolens musikklærer og musikkterapeut.
Rammene for musikkfaget
1.- 4.trinn har én skoletime musikk i uka
5.- 7. har to skoletimer hver uke
Vi disponerer et musikkrom med grupperom og en aula. Noen ganger har klassene musikk på klasserommet, men stort sett brukes musikkrom eller aula.
Skolen har én faglærer i musikk i tillegg til noen lærere som har god nok musikkfaglig kompetanse til å ha musikk med trinnet de er kontaktlærer for.
Vi har musikk med hele klasser (18-28 elever per klasse). Noen ganger er flere klasser samlet i aulaen og har felles musikktime der. Da kan det være 60 elever med to lærere.
Undervisningen
Vi følger kompetansemålene i faget, og det er utarbeidet årsplan for de fleste trinn. Årsplanene er ikke konstante, men endres fra år til år. De er likevel fine å ha som utgangspunkt, og sikrer at alle kompetansemålene blir dekket.
Målet er mest mulig aktive elever. 1.-4. Trinn synger og danser mye, men bruker også rytmeinstrumenter og boomwhackers. Musikklærer har laget forslag til 20 musikktimer for 1.-4. trinn som lærere som har musikk i egen klasse kan bruke. Der er det også med noen lytteoppgaver, komponeringsoppgaver (f.eks med garageband) og ressurser fra nettet som bodypercussion.
Fra 5. trinn bruker vi mer instrumenter. Vi har klassesett med gitarer og klokkespill. Hele klassen lærer seg gitarakkorder til enkle sanger samtidig, også synger og spiller vi sammen. Eller hele klassen lærer seg enkle melodier på klokkespill. Etter hvert kan vi ha samspill ved at halvparten spiller gitar og andre halvparten klokkespill.
Vi har bandrotasjon med 4-5 elever på likt instrument og så bytter elevene mellom instrumenter. F.eks. så starter én gruppe på gitar, én på sang, én på rytmeinstrument og én på keyboard, også rullerer vi etter at alle har spilt hele sangen på det første instrumentet.
Komponeringsoppgaver eller lytteoppgaver blir gjort i grupper. Da fordeles gruppene på ulike rom/gang/lagre så de kan være aktive og lage lyd uten å forstyrre hverandre.
Metodikk finner vi på nettet eller i gamle læreverk som skolen har (f.eks. Musikkisum), og noe kommer fra ulike kurs eller fra lærerutdanningen. I tillegg bruker musikklærer mye tid til å lage egne, gode opplegg. Oppleggene kan brukes flere år på rad.
Faglærer bruker Garageband på iPad både til å utøve musikk og lage musikk. Det er kun faglærer som har god kompetanse på dette. 5. og 6.trinn deltar alltid i Veslefrikk-konkurransen, mens 7.trinn velger selv om de vil delta. Da har vi elevmedvirkning der flertallet avgjør.
Musikk på skolen vår
Det er mye sang på skolen vår – også utenom musikktimene (spesielt på småskolen). Vi er en syngende skole. Vi har ukas sang gjennom hele året. Noen ganger er det samme sang for 1.-7., men andre ganger har de yngste og eldste hver sin sang.
Vi har lystenning før jul der vi synger for og sammen med foresatte. Vi har også samling i kirka og skolens aula før jul, der noen opptrer med sang og alle synger sammen.
Vi har dansedag i mai der hele skolen lærer seg seks danser i forkant og danser sammen ute i skolegården.
Noen ganger har vi karaoke i friminuttet. Det er veldig gøy!
Hver uke har vi har fellessamling for 100 elever av gangen, og der synger vi også mye. Denne samlingen ledes av faglærer i musikk sammen med en annen lærer.
7. trinn har alltid forestilling. Trinnet velger selv tema for forestillingen, og kommer med forslag til innhold. De jobber ofte i små grupper som lager hvert sitt innslag, i tillegg til at vi har alltid har fellesinnslag hvor alle deltar. Dette kan være dans, sang, band, turn, cupsong, bodypercussion og lignende.
Hele skolen har en felles forestilling før sommeren som blir ledet av en konferansier. En komité bestemmer tema og fellesnumre for denne, i tillegg til at hvert trinn har sitt eget nummer som passer til temaet. Hvert trinn er kledd i lik farge. Vi står i et stort uteamfi og varierer mellom fellesnumre og innslag fra de enkelte trinnene i tillegg til at vi har et eget lærernummer.
Et par små tips
Veldig mange av faglærers idéer er delt i Musikkpaletten/Musikk i Skolen. Andre tips er å tørre å leve i kaoset. Så lenge det er positiv lyd, gjør det ikke noe med lyd i musikktimene. Bruk det dere har av utstyr, og tilpass undervisningen til det. Det ligger masse tips på nettet.
