Hva er Syngende skole

Syngende elever
Om Syngende skole
Syngende skole er en arbeidsmåte og tiltaksmodell for å fremme sang som metode og aktivitet på hele skolen. Syngende skole vil bidra til å utvikle skolen som helhet – gjennom sang. Syngende skole-modellen innebærer ikke aktiviteter eller oppgaver som skolen forplikter seg til å ta del av i en tidsavgrenset periode, men heller en arbeidsmåte som skolen velger å integrere som en fast og naturlig del av virksomheten.
En Syngende skole gis tilgang til et rammeverk og til ulike verktøy for å organisere og gjennomføre sang på en regelmessig, systematisk og effektiv måte. Gjennom å registrere og definere seg som en Syngende skole, tar skolen et aktivt valg for å innlemme sangen som en jevnlig og systematisk del av skolehverdagen. Skolen velger selv sitt foretrukne ambisjonsnivå, og lager sin egen plan for hvordan sangen gis aktivt plass i skolehverdagen.
Syngende skole er en arbeidsmåte og tiltaksmodell rettet mot grunnskolen i Norge. Programmet er en del av Krafttak for sang, men er utviklet og driftes av den nasjonale organisasjonen Musikk i Skolen. Syngende skole ble etablert i 2014. Inspirasjonskilden til programmet var det britiske sangsatsingen SingUp som ble etablert i 2007.
Programmets målsetning
Hovedmålsetningen med Syngende skole er å skape og stimulere til mer sang og sangglede på skolen. Gjennom økt kompetanse hos lærerne og mer systematisk og aktiv bruk av sang som aktivitet blir sangen en naturlig del av undervisningen. Målet er også å bruke sangen som en metode for å fremme et godt læringsmiljø der elevenes skolefaglige mestring og sosiale kompetanse er i fokus.
Skolen får verktøy og hjelp til å bruke sangen på en måte som ikke stjeler tid fra annen undervisning, men derimot styrker den. Dette vil bidra til at skolen kan oppnå en fast, tydelig og forutsigbar struktur for sang, slik at alle elever får anledning til å synge hver dag. Målet er dessuten å sikre at sangaktivitetene ikke baseres på initiativ til kun én bestemt lærer eller klasse, men er en del av skolens virksomhet på generelt grunnlag.
Syngende skole har også som målsetting å øke de ansattes kompetanse gjennom å utvikle skolen som en lærende organisasjon. Tiltaksmodellen legger derfor opp til både digitale kurs, tilbud om veiledning og om mulighet for å bestille skreddersydd kurs til den enkelte skole.
Endelig handler Syngende skole også om å skape et fellesrepertoar som både elevene, lærerne, foreldrene og hele lokalmiljøet kan samles rundt. Å ta bevisste valg rundt repertoar er viktig både i forhold til kulturarv, fellesreferanser, kulturell dannelse og å bruke sangen som et kulturelt lim mellom aldere, sosiale grupperinger og ulike geografiske områder.
Det er viktig at dagens generasjon av barn og unge skal få anledning til å både bli kjent med og utvikle sin egen unike stemme, og til å få et felles repertoar de kan eie resten av livet. Sangaktivitet bidrar til en styrket identitetsfølelse, og gjennom sangen bygges dessuten en bevisst og stødig kulturell grunnmur.
Programmets utvikling
Siden oppstarten har Syngende skole gjennomgått flere utviklingsfaser. De første årene ble virksomheten hovedsakelig konsentrert kring et begrenset antall pilot- eller satsingsskoler i landet. Disse fikk tilgang til omfattende oppfølging, kurs, mentorveiledning og materiell. Syngende skole-programmet ønsker imidlertid å nå ut til flest mulig skoler i landet. Den lite bærekraftige strukturen med pilotskoler hindret dette, og programmet ble derfor etter hvert videreutviklet i en mer åpen og mindre kontrollerende retning.
Program som arbeider med skoleutviklingsprosesser har en tendens til å fungere godt mens programmet pågår, mens prosessene eller rutinene ofte stopper opp etter at prosjekttiden er over. Ofte er utviklingsprosessene dessuten koblet til enkelte ansatte og dermed sårbare. Dette var også erfaringer som ble gitt fra pilotskoler i Syngende skole. For å oppnå bedre og varige resultater ble programmet derfor etter koronapandemien utviklet i en retning der utviklingsprosessen forventes å være fundamentert betydelig bredere på skolen. Skolen må virkelig ønske en varig forandring og være villig og ha lyst til å ta de grepene som trengs. Gjennom dette øker sannsynligheten for et langt mer varig resultat.
I dagens tiltaksmodell må skolene selv eie, definere og ta ansvar for sin utvikling og progresjon, uten strikte forpliktelser, rapportering eller jevnlig oppfølging fra Syngende skole sentralt, men med støtte fra oss. Skolen kan selv velge omfanget av prosessen, og med hvilken takt man ønsker å utvikle seg.
