Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Hvordan brukes musikk i barnehage og i 1.klasse?

Barn som spiller djembe

I denne masteroppgaven belyser Sunniva Hamnes Eid bruk av lekpreget aktivitet i barnehage og 1.klasse og sammenligner dem. Hun har brukt observasjon av tre 1.klasser og tre barnehager som forskningsmetode.

Funnene viser at musikk brukes på forskjellige måter i skoler og barnehager, og at den spiller en viktig rolle i barns daglige liv. Hvordan musikk brukes, avhenger mye av initiativet og kompetansen til de ansatte. Dette understreker viktigheten av at lærere og barnehageansatte er bevisste på musikkens betydning og får tilstrekkelig opplæring og ressurser til å integrere musikk i det pedagogiske arbeidet. Musikk bidrar til barns trivsel, glede, fellesskap, personlig vekst og identitetsutvikling. Den styrker kulturelle og sosiale identiteter og har en pedagogisk nytteverdi, men dens estetiske og kreative verdi er også uvurderlig. For å gi barn en helhetlig og meningsfull oppvekst, er det viktig å fremheve disse aspektene av musikk. Integrering av musikk som en sentral del av pedagogisk praksis kan berike barns
hverdag og støtte deres emosjonelle utvikling. Gjennom systematisk og kreativ bruk avmusikk kan man forbedre barns læringsopplevelser og bidra til å forme harmoniske, kreative og emosjonelt velbalanserte individer.


Disse funnene bekrefter at musikk har mange positive effekter på barn både i skolen og barnehagen. Selv om bruken varierer, er musikkens evne til å skape fellesskap, fremme læring og støtte emosjonell utvikling tydelig. Dette viser viktigheten av å inkludere musikk som en integrert del av utdanningen og barnehagearbeidet, avhengig av personalets holdninger og ferdigheter. Å bruke musikk i begynneropplæringen kan også bidra til en mer lekpreget skolehverdag.