Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Informal music learning, improvisation and teacher education

Artikkelen "Informal music learning, improvisation and teacher education" av Ruth Wright og Panagiotis Kanellopoulos undersøker hvordan improvisasjon kan fungere som en uformell læringsprosess innen musikkundervisning. Den fokuserer spesielt på hvordan et kurs i fri improvisasjon påvirker lærerstudenters syn på seg selv som musikere, musikk som skolefag, og barn som musikere. Studien ble utført ved to greske universiteter, hvor 91 lærerstudenter deltok og førte refleksjonsdagbøker.

Resultatene viser at improvisasjon fremmer egenskapene som er nødvendige for å jobbe med uformelle pedagogiske tilnærminger i musikkundervisning. Gjennom improvisasjon kan lærerstudenter utvikle en dypere forståelse av musikkpedagogikk og utfordre tradisjonelle læringsmetoder. Improvisasjon skaper en dialog mellom elevenes identiteter, deres holdninger til barn, og deres kreative potensial, noe som kan føre til en kritisk refleksjon over etablerte teorier og praksiser i musikkutdanning.

Improvisasjon kan også tilby en metode for å styrke både sosiale og personlige aspekter ved uformell musikkpedagogikk for både elever og lærere​.

Referanse

Wright R, Kanellopoulos P. Informal music learning, improvisation and teacher education. British Journal of Music Education. 2010;27(1):71-87. doi:10.1017/S0265051709990210