Jaer skole

Jaer skole
Jaer barneskole på Nesodden har ca 75 elever fordelt i klasser på 8-16. Anita Jenstad Heide er skolens musikklærer og kontaktlærer for 1.trinn.
Rammer for faget
Skolen har et godt utstyrt musikkrom med klassesett med gitarer, et bandoppsett med analoge trommer, el-gitarer og el-bass, samt et sanganlegg. Videre har vi djember og stavspill og diverse rytmeinstrumenter som pinner, maracas, bjellekranser og rytmeegg. Vi bruker også klokker, boomwhackers og blåseinstrumenter som lånes ut til skolen fra privat eie. Musikkundervisningen foregår på musikkrommet. Elevene har PCer med Audacity som brukes til innspilling og redigering av lyd. De bruker egne mobiltelefoner til bildeopptak og redigering av video.
Avhengig av klassestørrelse, slås noen klasser sammen i musikktimene. I år er det kun 5.trinn som har musikk alene. 1. og 2. trinn, 3. og 4. trinn og 6. og 7. trinn er slått sammen.
1.og 2. trinn har 1 time i uken. Resten av elevene har 45 minutter.
Undervisningen
Skolen har egne årsplaner for musikkfaget, som er utarbeidet med utgangspunkt i målene i læreplanen. Planen redigeres hvert år ut fra gruppesammensetningen det året.
Musikk-Anita er utdannet faglærer i musikk med tilleggsutdanning musikk og helse og har all musikkundervisning på skolen.
På småtrinnet bruker vi melodiske stavspill og rytmeinstrumenter i samspillaktiviteter. Progresjon skjer ved at elevene først bruker instrumentene i effortless improvisation-aktiviteter. Elevene velger seg et instrument og improviserer på instrumentet de har valgt. Etter hvert finner de ett element i sin improvisasjon som de er spesielt fornøyd med og som de spiller de for hverandre. Deretter går de sammen i grupper og setter sammen de ulike elementene til en komposisjon. På denne måten bidrar alle elevene inn i et felles sluttprodukt.
5. trinn har undervisning i gitar-grupper.
Lek med gitaren: Vi holder gitaren, lager rytmer på klangkassa, spiller på løse strenger, spiller på en streng (E) mens vi fører fingrene oppover halsen. Vi snakker om hva de ulike delene av gitaren heter, og hva strengene heter. (Det er ikke forventet at alle skal lære dette og lærer stemmer gitaren i forkant.)
Innføring av grep: Vi starter med E moll. Lærer skriver grepet på tavla og viser elevene hvordan grepet er. Etterpå går lærer rundt og forsikrer at alle har satt grepet. Vi spiller Em mens vi synger «Jeg har fanget meg en mygg». Tips: Hvis man har et stavspill med F# og C#, kan en elev improvisere på dette mens da andre spiller Em på gitaren. Djember er også fint å bruke. Dette tar minst en 45 min. økt avhengig av klassen.
Deretter innfører man grepene D og A på samme måte. «Kjærringa med staven» kan synges over mens elevene spiller henholdsvis D og A på gitar. (Det er lurt å synge enkel sanger som elevene kan fra før når man innfører grepene. Da blir det enklere for dem å synge og spille samtidig.)
Elevene blir ofte slitne i fingrene av å holde grepet, så vi tar ofte pauser og rister på armer og fingre. Etterpå tar vi grepet igjen. Lærer må da gå rundt og vise dette igjen til de som ikke husker det. Det å spille ett grep om gangen, er nok for mange elever.
Når vi skal videre til å skifte mellom to grep, bruker vi Tom Dooley først. Lærer synger mens elevene spiller gitar. Vi har teksten med akkorder på tavla, og snakker om hvorfor vi må bytte grep og tøyser med å ikke gjøre det. Mange vil da høre at det ikke stemmer harmonisk. Vi kan også dele klassen i to slik at en del spiller D og en del spiller A. De som klarer å skifte grep, spiller begge akkordene.
Sanger med to grep: Tom Dooley, Fader Jakob, Lille kattepus hvor har du vært. Elevene på Vår skole har vært veldig glad i «We are going to be friends» med White Stripes. Da lærer de som vil E ved å endre fingersetning fra Em. Vi spiller den også ved at noen bare spiller ett av grepene mens noe skifter grep. For å tilpasse undervisningen for alle, kan noen spille grunntonen i akkordene på boomwhackers eller stavspill.
Elevene på 7. trinn spiller i band.
Sirkelundervisning i bandsamspill: Vi øver inn sanger med to eller tre akkorder. Alle elevene lærer en grunnrytme på trommesett, D, A, Em (akkorder eller kvintgrep) på gitar og de samme tonene på bass. De bytter på å spille de ulike instrumentene. De som ikke spiller instrumenter, synger eller spiller grunntonene på boomwhackers, stavspill eller djembe.
Musikk på skolen vår
Skolekor.
I tillegg til de rene musikktimene, har 5. - 7. trinn 30 minutter skolekor hver uke. MusikkAnita leder koret sammen med en assistent. Kommunen har abonnement på KorArti’, og elevene velger sanger fra repertoaret der. Ellers har vi i år sunget «When I grow up» fra musikalen Matilda, Royals og The Wellerman. De to siste har vi sunget flerstemt.
Elevene lærer seg først melodien. Deretter øver alle inn de andre stemmene og så deler vi koret etter hvem som føler seg komfortabel med å synge henholdsvis lysere eller mørkere.
Etter jul, øver vi inn sangene til Skolenes sangdag.
Alle på 3. og 4. trinn har også tilbud fra skolens skolekorps med instrument og noteundervisning en gang i uken i SFO-tiden. De som ønsker, kan fortsette med undervisningen og begynne i aspirantkorpset.
Hver mandag morgen har hele skolen en fellestime på 30 minutter, som er ledet av rektor, men som også musikklærer er med i. I rektors time synger elevene sammen, og noen ganger har også enkeltklasser fremføringer. Elevene synger sanger fra KorArti’, sanger som passer fra en bok rektor har lest eller ulike tema som vi snakker om. Dette kan være: 'Vennskap' - Skal vi være venner, En lang lang rekke med venner, Stopp! Ikke mobb, 'Refleks' - Reflekssangen. 'FN-dagen' - Barn av regnbuen, Morgendagens søsken.
Vi øver ikke inn nye sanger i rektors time
Julekonsert før jul.
Her er det noen faste innslag hvert år:
1.og 2. trinn: Et barn er født i Betlehem og Walking in the air.
2.og 3. trinn: Walking in the air og Det lyser i stille grender
Koret: En stjerne skinner i natt, Nordnorsk julesalme, Et lys imot mørketida
Elevene har forventninger til de ulike sangene som synges på de ulike trinnene. Bortsett fra 1. trinn, har alle hørt sangene tidligere og vet hva som forventes og hva de skal fremføre.
17. mai er det elevene på skolen, sammen med musikklærer, som står for underholdningen. Klassene på småtrinnet har ett innslag hver, skolekoret synger, og så avsluttes det hele med et potpurri av de tradisjonelle 17. mai-sangene. Det er høye forventninger til denne konserten som er veldig populær både blant elever, lærere og foreldre.
Prosjekt-uke med ulike tema på slutten av skoleåret.
Uken avsluttes med en felles markering for elever, lærere og foreldre. På denne markeringen er det fast at elevene underholder med musikalske innslag klassevis. Vi forsøker å koble disse innslagene til tema for prosjekt-uken. Elevene er med og velger hvilke musikkinnslag de skal ha, og gleder seg veldig til denne konserten.

