Kjeller skole
Kjeller skole er en 1-10 skole i Lillestrøm kommune. Skolen har 2-4 paralleller, ca 800 elever, og ble bygget i 2010
André K. Namork er musikklærer ved skolen.
Rammen for musikkfaget
1., 2., 4.-7. og 9. trinn: 1t (60 min.) musikk i uka hele året.
3. trinn har én termin med 1t i uka og én termin med 2t i uka.
8. og 10. trinn har musikk 1t i uka i én termin.
8. trinn har musikk i vårsemesteret, mens 10. trinn har høstsemesteret.
Skolen har ett musikkrom, to bandrom og én samlingssal.
Rommene er bra utstyrt selv om noen trenger oppgradering, og man kunne ønsket seg flere instrumenter. Det er instrumenter nok til at klassen kan spille/øve i tre band samtidig.
Skolen har fem fagutdannede musikklærere, så alle trinn får undervisning av lærer med formell utdannelse. 1. trinn har musikk med lærer fra musikk- og kulturskolen.
Undervisningen
Vi jobber med en plan for faglig progresjon fra 1.-10. trinn, og hvordan musikkfaget skal se ut etter innføringen av LK20. Vi har mulighet for samarbeid og det er satt av noe tid til pedagogisk utvikling, men det er ønske om mer tid til dette. I kommunen har vi hatt en felles plan for musikkundervisningen som ble laget i 2015. Det er foreløpig ingen planer om å lage en ny felles plan for kommunen, men hvis man ser at det kan bli aktuelt, vil faggruppe musikk som er et forum for alle musikklærerne i kommunen være aktive i det arbeidet.
Bortsett fra i 1.klasse, så er det faglærere på alle trinn. 4.trinn har to musikklærere.
Vi har derfor lite klassedeling og stort sett musikk i full klasse med én lærer.
Klassestørrelse mellom 23 og 28 elever.
Lillestrøm har et kommunalt profesjonsfelleskap i faggruppe i musikk som møtes fem onsdager i året fra 13-16. Her er det utstrakt erfaringsdeling og i noen grad benyttes eksterne ressurspersoner for å dekke kompetanse vi ikke har innenfor gruppa. Det har vært noe endring i sammensetningen og antallet i gruppen som følge av kommunesammenslåing.
Konkrete musikkaktiviteter og prosjekter
Djember, Orff-instrumenter og Boomwhackers blir mye brukt, og fargene på Boomwhackers videreføres/brukes også metodisk for å gjenkjenne grunntonen i akkordene i tilknytning til opplæring på andre instrumenter (tangent- og strengeinstrumenter). Boomwhackers er også svært godt egnet for eksempel i arbeidet med rytmikk, akkorder, turtaking, oppmerksomhet og for synliggjøring av tonehøyder (lengde på rørene). Et annet poeng er at de er rimelige i innkjøp. Man får et klassesett til kr 1500.
Instrumentalopplæring
Vi starter med instrumentalopplæring på 5.trinn, i forbindelse med samspill. Skolen har flest gitarer, så da starter der. Halve klassen øver på gitarer mens den andre halvdelen bruker keyboard.
Vi tester nå ut ulike tilnærminger til for eksempel gitaropplæring (åpen stemming vs. tradisjonelle grep). Fordelen med dette er å tilpasse undervisningen slik at for eksempel de som sliter motorisk og rytmisk kan spille gitar på en enklere måte ved å stemme ned den mørkeste E-strengen til D og spille åpne kvinter. Samtidig som de som kan litt om gitar fra før kan spille tradisjonelle grep. En annen fordel er at man ved å forenkle grepene kommer raskere til samspill og bruker mindre tid på innlæring.
Har jobbet mye med GarageBand tidligere, men har nå gått mer over til å jobbe i Soundtrap, selv om vi har tilgang på iPader med GarageBand.
På ungdomstrinnet og på 7.trinn har vi én til én dekning med PC, så derfor er Soundtrap en bedre løsning for oss nå.
Vi kombinere også Ipad og analoge instrumenter, men det er stort sett på 4.-6.trinn. På ungdomstrinnet er det som regel adskilte perioder, der vi jobber med f.eks. komposisjon/arrangering i Soundtrap i en periode (gjerne etter å ha spilt en låt på instrumenter i en periode først). SÅ bruker vi ofte den samme sangen og lager et arrangement over den i Soundtrap. Slik at elevene blir kjent med låten på ulike måter.
Trall
Kjeller skole har nå kjøpt lisens på Trall-appen som er utviklet av OsloMet. Vi var med og piloterte den før den var ferdig utviklet. Nå bruker vi den
aktivt, særlig på 1-4. Den er spesielt fin å bruke til å jobbe med inkludering
og mangfold samtidig som den tar vare på og aktualiserer kulturarven.
Arrangementene i appen er også av meget høy musikalsk og kunstnerisk
kvalitet som gjør at de er gode å synge til.
Vi bruker ikke noe spesielt læreverk, men har tilgang på Musikkisum og Opus. Disse brukes derimot i liten grad siden disse er laget til en annen læreplan. Vi lager stort sett opplegg selv.
Skolenes sangdag
Ellers jobbet vi med Skolenes sangdag på våren 2022 for første gang, og BLiMe-dansen er jo alltid aktuelt på høsten.
Det er litt ulikt hvordan det jobbes på ulike trinn, men vi øver på sangene og dansene med fokus på det musikalske.
Fellessamlinger
Høst: FN-samling/BliMe-samling/dans/Lucia-samling/Julesamling. Disse samlingene er bare aktuelle for 1-4 eller 1-7 bortsett fra Julesamlingen, som er felles for 1-10. Det er gjerne ett trinn som har ansvaret for disse bortsett fra Julesamling og BliMe, som undertegnede og ledelsen har ansvar for.
Vår: Forberedelser til Kjellerdagen-Sommersamling siste skoledag (for 1.-10.trinn)
Kjellerdagen
Vi har også en åpen dag for foreldre og nærmiljøet, «Kjellerdagen», som arrangeres etter påske annethvert år, der særlig Produksjon for scene-faget har en viktig rolle med å lage show/forestilling.
Valgfaget produksjon for scene viser gjerne et show på ca 30 min. som inneholder musikk, dans og skuespill og ev. film. Ellers er det litt opp til trinnene hva de viser fram. Det hentes fra alle skolens fag, men med hovedvekt fra realfagene.


