Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Musikk Majorstuen

Orkesterprosjekt

Musikk på Majorstuen

Musikk på Majorstuen - en egen skole i skolen?

Scott Rogers er ansatt ved Barratt Dues musikkinstitutt og har Musikk på Majorstuen som sitt hovedarbeidsområde. Siden han også sitter i Musikk i Skolens styre, var det nærliggende å finne ut litt mer om dette unike skoletilbudet, om tankene bak og hvordan det hele fungerer for elever og ansatte.

Musikk på Majorstuen og Majorstuen skole

Musikk på Majorstuen skal skape et rom som gir mulighet til å ta et realistisk valg om å bli musiker.

Etter oppdrag fra Utdanningsetaten (UDE) i Oslo, tilbyr Barratt Due musikkinstitutt i samarbeid med Majorstuen skole, grunnskoleopplæring på 5.-10.trinn med særlig tilrettelagt opplæring for talenter i klassisk musikk. Tilbudet er gratis for alle elever som blir tatt opp, og dekkes i sin helhet av Oslo kommune.

Majorstuen skole og Barratt Due musikkinstitutt har sammen, ansvar for drift og videreutvikling av Musikk på Majorstuen skole (M@M)

Scott Rogers er ansatt ved Barratt Dues musikkinstitutt (BDM) og har M@M som sitt hovedarbeidsområde. Han er nærmeste leder for en del av de ansatte ved M@D, har ansvar for mange av de løpende administrative oppgavene.

UDE’s formål med Musikk på Majorstuen (M@M)

‘Motiverte elever med spesiell interesse og talent innen musikk skal gjennom ordinær grunnskole, få økte muligheter til musikalsk talentutvikling.

Tilbudet skal være et høykvalitetstilbud i klassisk musikk i tillegg til det som i dag tilbys av musikkundervisning i grunnskolen og ved kulturskolene.’

Musikk på Majorstuen

M@M har 150 elevplasser for elever fra 5. til 10. trinn. Elevene går i egne musikklasser og får inntil seks timer musikkundervisning integrert i sin skolehverdag, i tillegg kommer konserter, prosjekter og turneer. Som elev ved M@M får barn og unge Norges fremste profesjonelle pedagoger og utøvere til opplæring i hovedinstrument, musikkteori, biinstrument (bruksklaver), kor, akkompagnement, interpretasjon, samspill, kammermusikk og større konsertprosjekter.

Elevene utvikler kompetanse, ferdigheter og trygghet til å treffe egne valg om videre utdanningsretning og yrke. Det er stort fokus på at musikken er et fellesskap og ikke en konkurranse.

Administrasjon og organisering
Administrasjonen for M@M deltar i lærernes planleggingsdager ved skoleårets start. Dette for å informere og sikre at nye kolleger ved skolen kjenner tilbudet og hvordan dette griper inn i den ‘vanlige’ undervisningen. I tillegg har M@M ukentlig møter med assisterende rektor og kontaktlærerne til musikklassene for å løse logistikken rundt elevene og ha kontroll på deres arbeidsmengde.

Lærerne ved Majorstuen skole underviser musikklassene i alle de øvrige grunnskolefagene, og elevene i musikklassene gjennomgår det samme pensumet som resten av elevene ved skolen. Musikkelevene har flere timer pr uke enn resten av elevene på skolen, så de fritas derfor for en del hjemmelekser. De deltar heller ikke ved alle ekskursjoner som tilbys andre elever. Til tross for dette, så viser det seg likevel at musikklassene drar opp karaktersnittet ved skolen.

Musikkelevene har 60 min hovedinstrumentundervisning pr uke, og går da enkeltvis ut av klassen sin (annen undervisning). Dette er noe som blir avklart med kontaktlærer individuelt på forhånd, og for at de skal få tatt igjen den tiden de her går glipp av, så er det satt av fast ‘tematid’ på timeplanen. Denne kan de benytte til å ta igjen eller styrke det de er svakest i. M@M og kontaktlærere har samarbeidstid hver tirsdag året igjennom.

Enkeltelever kan også søke om omfordeling av tid dersom de er svært sterke i noen fag. Da kan de for eksempel bruke denne til øving. Faglige konsekvenser av søknaden, vurderes i fellesskap mellom skolen og M@M.

Elevene får ikke tilskudd fra M@M eller Barratt Due til instrumenter. M@M holder flygeler og slagverkinstrumenter gjennom et samarbeid med NMH og Slagverkløftet. Alle andre instrumenter er elevenes private.

Det er øverom/spesialrom i musikkfløyen på Majorstuen skole. Her er det stor pågang, så fordelingen blir ivaretatt av et eget romreservasjonssystem. Osloskolen vegrer seg til å la elevene være alene i skolens rom etter skoletiden, men det vurderes unntak for M@Ms elever og en tilsynsordning om kvelden for at de skal få større tilgang til øvingsrom.

Målet er at elevene skal trives og utvikle seg mens de går på M@M, og at de så kan ta et realistisk valg om å bli musiker eller ikke etter at de er ferdige. For å avklare forventninger og kartlegge motivasjon, blir det gjennomført utviklingssamtaler med elever og foresatte ved starten av hvert semester. Skolen tar opp nye elever hvert år etter prøvespill og intervju. Elever i 7.klasse må også gjennomføre ny opptaksprøve for å bli tatt opp til ungdomsskolen. Dette for at de skal ta stilling til om de er motiverte og ønsker å ta tre år til i M@M.

Alle M@Ms 8., 9., og 10.klassinger har Produksjon for scene, noe som er integrert i ukentlig klassekor-undervisning.

Samarbeid og tillit skapes over tid

Det har vært godt samarbeid med musikklærerne i den tradisjonelle grunnskolen, noe som blant annet førte til mye sang i skolehverdagen på små- og mellomtrinn. Aktivitetsskolen hadde i tillegg et eget barnekor.
Den senere tiden har mangel på faglærere i musikk gjort det mer utfordrende å skape gode samarbeidsprosjekter og faglig gode møtepunkter for elevene ved de to skoletilbudene (vanlig grunnskoletilbud og grunnskoletilbud med ekstra musikk). M@M representerer et høykompetansemiljø som innbyr til samarbeid på flere plan, men for at dette samarbeidet skal kunne realiseres, kreves gode faglige ressurser hos begge parter.

Ett eksempel på vellykket samarbeid, er et felles orkesterprosjektet som har gått over flere år. Alle elevene på 5. og 6.trinn på Majorstua skole får sangundervisning med korinstruktør i musikktimene 5 uker før konsert i Oslo konserthus.

I forkant av prosjektet, gjennomgikk M@M og musikklærerne på skolen læreplanens kompetansemål for musikk, noe som viste at orkesterprosjektet alene ivaretok 9 av 12 kompetansekrav. Kunnskap om dette bidrar til å skape forståelse for og tillit til de faglige ressursene skolen får gjennom samarbeidet med M@M, men Majorstuen skole mangler kompetanse og prioriteringer for å løfte musikkfaget til et realistisk utgangspunkt for mer samarbeid.

Samarbeidsprosjekter

Orkesterprosjektet gjennomføres med 5. og 6.trinn fra begge skoleslagene (Majorstuen og M@M). Da er det strykere, blåsere og slagverk på storscenen og vokal og klaver i en mer intim konsertsetting.

Om våren er det ‘Symfoni 6-13’ med barn fra vanlige klasser på Majorstuen skole, blåsere og slagverk fra 5.-7.trinn på M@M, i tillegg til barn fra musikkskolen (6.-9.tr), barneorkesteret og kammerensemblet fra Barratt Due.

Like før sommeren arrangeres et orkesterprosjekt med ungdomsskoleelever i samarbeid med Barratt Dues Juniorensemblet.

Skolen har felles korkonserter minst to ganger per år.

M@M-elever bidrar til mange av skolens fellesaktiviteter som

BliMe-dagen, Juleavslutning i Chateau Neuf, Majadagen like før sommerferien, osv

Se PP-presentasjon av Musikk på Majorstuen

PP-presentasjon av Musikk på Majorstua