Musikk ved Kjeller skole

Kjeller skole i Lillestrøm kommune
Kjeller skole er en 1-10-skole hvor de jobber etter en musikkplan for hele skoleløpet.
Skolen har fem fagutdannede musikklærere, noe som gir alle trinn undervisning av lærer med formell utdannelse. 1. trinn har musikklærer fra musikk- og kulturskolen. Elevene har tilgang til ett musikkrom, to bandrom og én samlingsal. Rommene er bra utstyrt, og det er instrumenter nok til at klassen kan spille/øve fordelt på tre band samtidig.
Djember, Orff-instrumenter og Boomwhackers blir mye brukt i musikkundervisningen på Kjeller.

Fargene på Boomwhackers brukes også metodisk for å gjenkjenne grunntonen i akkordene ved opplæring på andre instrumenter (tangent- og strengeinstrumenter). Boomwhackers er i tillegg svært godt egnet i arbeidet med rytmikk, akkorder, turtaking, oppmerksomhet og for synliggjøring av tonehøyder.
Instrumentalopplæring innføres på 5.trinn i forbindelse med samspill. Halve klassen øver på gitarer mens den andre halvdelen bruker keyboard.
For å styrke tilpasset opplæring, testes ulike metoder for gitaropplæring (åpen stemming vs. tradisjonelle grep). Dette bidrar til at de som for eksempel sliter motorisk og rytmisk kan spille gitar på en enklere måte samtidig som de som har kommet litt lenger kan spille tradisjonelle grep. På denne måten kommer vi raskere til samspill og bruker mindre tid på innlæring.

Akustisk gitar. Foto: Unsplash.com
Komponering/arrangering
Elevene på 4.-6.trinn lager musikk med en kombinasjon av Ipad og analoge instrumenter, mens 7.trinn og ungdomstrinnet disponerer PCer til hver elev, og bruker derfor Soundtrap. Ungdomstrinnene har som regel adskilte perioder med f.eks. komposisjon/arrangering i Soundtrap som oppfølging etter en periode med instrumentalopplæring. Da har de først spilt låten og får så arrangere denne videre i Soundtrap.

Kjeller skole har lisens på Trall-appen (utviklet av OsloMet), og bruker denne spesielt mye på på 1.-4.trinn. Erfaringen er at arrangementenes høye musikalske kvalitet gjør dem spesielt gode å synge til. I tillegg er sentrale tema som inkludering, mangfold og kulturarv godt ivaretatt.
Skolen har ulike faste årlige arrangementer/samlinger i tilknytning til FN-dagen/ BliMe-dans/Lucia og julesamling. Det er gjerne ett trinn som har ansvaret for disse tiltakene, bortsett fra Julesamling og BliMe som ledelsen og musikklæreren har ansvar for.
I vårhalvåret er det forberedelser til Kjellerdagen og sommersamling siste skoledag. Kjellerdagen er en åpen dag for foresatte og nærmiljøet. Denne arrangeres etter påske annethvert år, og er et arrangement hvor særlig produksjon for scene-faget har en viktig rolle. De viser gjerne et show på ca 30 min med musikk, dans og skuespill og ev. film. Det er litt varierende hvilken rolle de andre trinnene har denne dagen, men innslagene hentes fra alle skolens fag, men med hovedvekt fra realfagene.
Les mer om hvordan musikkfaget ivaretas på Kjeller og andre grunnskoler under Skolene deler

