Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Musikkfaget i norsk grunnskole: Læreres kompetanse og valg av undervisningsinnhold i musikk

Denne artikkelen presenterer resultater fra en spørreundersøkelse om grunnskolelæreres kompetanse i musikk og deres valg av undervisningsinnhold i musikkfaget i grunnskolen. Den forsøker å beskrive hva musikklærere kan og hva de vektlegger i sin undervisning. Studien avdekker store forskjeller i musikkundervisningens innhold, og viser en klar sammenheng mellom valg av undervisningsinnhold og lærerens formelle og uformelle kompetanse. Undervisningen påvirkes også av lærerens profesjonelle identitet, læreplanforståelse og kjønn. Dette viser at videre studier av forholdet mellom disse faktorene vil være av betydning for å utvikle en grundigere forståelse av musikkfaget og musikklærere i grunnskolen, og hvordan forskjeller i musikkundervisingspraksis skapes.

Målet med denne artikkelen er å bidra med kunnskap om lærerne som underviser i musikkfaget i grunnskolen, og om faget selv slik det framstår gjennom deres undervisning. Dette gjøres gjennom å undersøke lærernes kompetanse og deres valg av undervisningsinnhold i musikk. Slik vil artikkelen kunne bidra til å tegne et bilde av hvordan musikkfaget i grunnskolen ser ut, og av hva som kjennetegner de lærerne som forvalter faget på denne måten.

Artikkelforfatterne avgrenser studien til å svare på to problemstillinger:

  1. Hvilken kompetanse har lærere som underviser musikk i grunnskolen?
  2. Hva slags undervisningsinnhold innlemmer lærerne i sin undervisning?

Studien baserer seg på en spørreundersøkelse som ble sendt til fem kommuner på Østlandet, og bygger på svar fra 135 lærere som underviser musikk på tredje, sjette og niende trinn. Spørsmålene i undersøkelsen er gruppert i hovedtemaer i tråd med problemstillingene, samt demografiske spørsmål:

  • Spørsmål om kjønn, alder, skoletype, undervisningstrinn og undervisningsmengde.
  • Utdanningsbakgrunn (formell kompetanse), deltakelse i musikkpraksiser (uformell kompetanse), skala av musikkundervisningskompetanser (realkompetanse).
  • Spørsmål om innhold og læringsaktiviteter i lærernes undervisning.

Resultatene fra analyser av svarene tyder på at det kan finnes systematiske sammenhenger mellom undervisningstrinn, kompetanse og kjønn som gir seg utslag i didaktiske prioriteringer som ikke kun kan forklares av trinnenes læreplanprofiler. Undersøkelsen antyder at musikkundervisningens innhold velges på bakgrunn av et sammensatt samspill mellom kompetanse av både formell og uformell art, profesjonell identitet, læreplanforståelse og kjønnsforhold.

For å komme nærmere en klarere forståelse av forholdet mellom disse faktorene kreves videre studier. Resultatene fra denne studien antyder i alle fall at slike studier vil være av betydning for å utvikle en grundigere forståelse av musikkfaget og musikklærere i grunnskolen, og hvordan forskjeller i musikkundervisningspraksis skapes.

Referanse

Sætre, J. H., Neby, T. B., & Ophus, T. (2016). Musikkfaget i norsk grunnskole: Læreres kompetanse og valg av undervisningsinnhold i musikk. Acta Didactica Norge, 10(3), 3-sider. https://doi.org/10.5617/adno.2876