OUTMUS

Presentasjon i Wien 7.10.23 - Foto: Norsk kulturskoleråd
Musikk i Skolen ønsker å rette fokus på de store mulighetene som ligger i et godt samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. OutMus er et skoleutviklingsprosjekt hvor man undersøker effektene av musikkundervisning i et kultur- og grunnskolesamarbeid. Musikk i Skolen kjenner til at det er flere kommuner som har slike samarbeid, og at det er flere som vurderer dette. Vi mener derfor at det er viktig å belyse hvordan slike ordninger eller pilotprosjekter gjennomføres – både til inspirasjon, refleksjon og ikke minst, læring.
OutMus - et skoleutviklingsprosjekt hvor man undersøker effektene av musikkundervisning i et kultur- og grunnskolesamarbeid.
Prosjektets tittel er Outcomes of Instrumental Tuition and Playing in an Ensemble – Teaching Music in Cooperation Between Primary and Music Schools, men omtales som OutMus.
I 2020 mottok Norsk Kulturskoleråd og Universitetet Nord i samarbeid med flere forskningsmiljøer, kr 11,8 mill. i støtte fra Forskningsrådet til OutMus, et stort forskningsprosjekt hvor man undersøker effektene av musikkundervisning i et kultur- og grunnskolesamarbeid. Kommunene Kristiansand, Levanger og Trondheim er partnere, og Universitetet i Agder og NTNU er også tungt involvert i prosjektet.
OutMus omfatter blant annet:
- å utvikle undervisningsmoduler for kulturskolelærere i musikk som skal ha klasseundervisning for hele klasser i stedet for vanlig musikkundervisning
- å gjennomføre samlinger og prosesser der kulturskolelærere og musikkskolelærere kan drive godt profesjonsutviklende samarbeid
Man ønsket å se på:
(1) Hvilket læringsutbytte som oppnås etter ett år med musikkundervisning
(2) Hvilke forskjeller i læringsutbytte ulike former for undervisning kan gi
I tillegg gir prosjektet innsikt i og erfaringer med samarbeid mellom to skoleslag – kulturskolen og grunnskolen – hvor både organisasjonelt samarbeid og pedagogisk utviklingsarbeid følges i en prosessevaluering.
7.10.23 ble de første forskningsresultatene fra OutMus presentert i Wien.
Det mest påfallende funnet i forskningsprosjektet, er at alle elevene – uansett hvilket opplegg de har hatt – har en over dobbelt så stor utvikling som forventet på ett år med musikkundervisning.
Det finnes standardiserte mål på hvor mye en elev forventes å lære gjennom ett år med musikkundervisning i grunnskolen. OutMus-elevene viste i gjennomsnitt mer enn dobbelt så stor fremgang som dette.
Kulturskoler og grunnskoler i Levanger, Trondheim og Kristiansand har vært deltakende i prosjektet. 374 elever har blitt fulgt tett for at man skal kunne se på forskjeller i hva som læres gjennom musikkundervisning i femteklasse, ut fra hvilket standardiserte program som tilbys. Dette ved henholdsvis musikkundervisning basert på fiolinopplæring, junior saksofonopplæring eller «vanlig» forsterket musikkundervisning av lik varighet/mengde som de andre.
Historisk kunnskap
For første gang får vi innsikt i om opplegg basert på instrumentalundervisning kan gi tilfredsstillende læring sett i forhold til grunnskolens læreplan. Andre effekter er også vurdert, som motivasjon og generell musikalsk selvforståelse, kontrollert mot faktorer som sosioøkonomisk status og andre variabler.
I presentasjonen i Wien, som ble gitt av professor og prosjektleder Jens Knigge og Kirsti Nørstebø, stipendiat i prosjektet, ble det fremhevet at de akkurat har sluttført ryddingen av flere komplekse tester som er gjort før og etter året med musikkundervisning.
God musikkundervisning gir gode resultater
Kanskje ikke så overraskende: God musikkundervisning gir gode resultater. På spørsmål fra salen om hvordan forskerne definerer "god musikkundervisning" ble det forklart med to faktorer:
- For dette prosjektet møttes kulturskolelærerne i flere verksteder gjennom ett år og arbeidet fram konkrete årsplaner for opplegget. At profesjonelle lærere arbeider sammen om å lage god undervisning er en indikasjon på at det faktisk er god undervisning.
- Det er gjennomført målinger på elevnivå som dokumenterer at elevene selv mener at det ble gitt god musikkundervisning.
Kulturskolen kan bidra inn i grunnskolen
Sett fra kommunenes ståsted og med tanke på grunnskolens pensum og generelle musikalske kompetanser, så ble læringsutbyttet forholdsvis likt for alle de tre undervisningsoppleggene. Det ble brukt like store ressurser på alle oppleggene, uavhengig av om det var instrumentallærere fra kulturskolen eller musikklærere fra grunnskolen som sto for disse.
Musikklærerne i grunnskolen var i denne undersøkelsen godt kvalifiserte, noe som dessverre ikke er tilfelle ved alle skoler. Med tanke på læringsutbytte av musikkundervisningen i grunnskolen, vil skoleeiere kunne ha stort utbytte av å se grunnskolens og kulturskolens kompetanse i sammenheng. OutMus viser at kulturskolens bidrag inn i grunnskolen kan være av svært stor betydning.
Prosjektet vil også se nærmere på om instrumentopplæring i grunnskolen kan gi økt rekruttering til kulturskolen.
Lærerne og institusjonene
OutMus har også fokus på lærerne og institusjonene, men dette er fokusområder som tilhører en annen arbeidspakke ledet av professor Elin Angelo. Her er lærerne og de samarbeidende institusjonene fulgt tett, noe som vil gi god innsikt i samarbeidet mellom grunnskolen og kulturskolen. Norsk kulturskoleråd og hele kulturskolefeltet i Norge kan se fram til flere interessante resultater og analyser ut fra OutMus i tiden fremover.

