Sokndal skole og kulturskole
Lek, sang, dans og spilling på skolen i Sokndal
1. og 2.klassinger i Sokndal i får hver uke sine musikktimer i kulturskolens flotte lokaler på skolens område. Her får de leke, synge, danse og spille sammen med to kulturskolelærere. Dette tiltaket er et samarbeid mellom kulturskolen, skolen og tre av kommunens barnehager. 5-åringene der får musikklek og kornettundervisning med kulturskolelærere i sin egen barnehage en gang i uken.
Kulturskolerektor Selmer Simonsen ble inspirert av Anita Collins og hennes Ted talk, ‘The benefits of music education’, og musikkens påvirkning på barns utvikling. Han bestemte seg for å søke midler for å kunne tilby barn i alderen 5-7 år musikkopplæring. Politikerne i Sokndal lot seg overbevise, sånn at de nå er i gang med sang, rytmelek og instrumentopplæring i Sokndal skole og i Frøyland, Bø og Øyno barnehage. Kulturskolens mål er å gi barna nye opplevelser og alternative mestringsmuligheter gjennom sitt tiltak.
Kulturskolens økte økonomiske bevilgning går til skole og barnehager
Hver av de tre barnehagene får 45 min undervisning med kulturskolelærere én gang pr uke. Da kommer kulturskolelærerne til hver av barnehagene.
Elevene på 1. - 2.trinns får 45 min undervisning med kulturskolelærere i kulturskolen, som ligger på skolens område. Én lærer fra skolen er med elevene over til kulturskolen.
Kulturskolen har kjøpt inn 130 plastkornetter til barna, og de barnehageansatte har fått egen kornett for å kunne spille med dem ila uken. Undervisningstiden, 45 min, er 2-delt: Én del sang- og rytmelek og én del med instrumenter.
Prosjektet er forholdsvis nytt og i utprøvingsfasen, men planen er å starte med mye sang, rytmelek og instrumentopplæring etter gehør-metoden med de minste barna, og så gradvis innføre aspirantmateriell på 1. og videre på 2.trinn. Deretter er håpet at mange vil ønske å fortsette i skolekorpset. Hovedmotivasjonen for prosjektet er likevel i følge Simonsen, å øke barnas læringsevne slik at de i større grad kan oppleve mestring i sin skolehverdag. Studien presentert på Ted Talk kunne vise til en økning av IQ på 7,5 i snitt blant barna som fikk instrumentalundervisning i forhold til de barna som ikke fikk.
Ulik forskning viser den gunstige effekten opplæring, lytting og utøving av musikk har på menneskers kognitive evner, på evnen til å løse komplekse problemstillinger, og til generelt å være bekvemme i læringssituasjoner. Et annet viktig poeng er at barna får en ny mestringsarena og gode musikkopplevelser sammen med andre. Det blir spennende å følge med på hvordan dette utvikler seg i Sokndal!


