Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Blaker - Blås i skolen

Blås i skolen på Blaker - pocketkornetter

Blås i skolen på Blaker skole i Lillestrøm kommune


Våren 2024 samarbeider Lillestrøm kulturskole med Blaker skole og Blaker skolemusikkorps om tiltaket ‘Blås i skolen’. Solen skinner og fuglene kvitrer, og 2.klassingene på Blaker skole er spente! De skal ha skolekonsert for medelever på 1., 3. og 4.trinn. De har hatt fem samlinger med tre av kulturskolens lærere, Sonoko Ohmori Strømsnes og Andreas Fossum på trompet og Bert Nummelin slagverk, og har fått spille både kornett og trommer. Nå først er det generalprøve. 34 andreklassinger skal ikke bare spille, de skal trene på hva de skal gjøre på scenen og sang og bevegelser samtidig som de spiller.

De fem foregående ukene har alle 2.klassingene fått 2x45 min sammen med kulturskolelærerne - 45 min på pocketkornetter og 45 min på trommer. De har hatt sang, bevegelse, rytmelek og lytting, og vet noe om hva det er å spille et instrument. De har også vært innom enkel notelære og hvordan de skal behandle et instrument.

Trompetlærer og prosjektansvarlig, Sonoko, er opptatt av mest mulig ‘speiling’, lytting og praktisk tilnærming og minst mulig prat og forklaringer. Dette har hun tydeligvis lykkes med! Det var imponerende å se og høre hva elevene hadde fått med seg på superkort tid, og musikantene var glade og tydelig stolte over å få vise fram det de hadde øvd på.

Lillestrøm kulturskole har fått støtte til innkjøp av pocketkornetter fra Sparebankstiftelsen. Instrumentene lånes ut til prosjektet, og musikkorpset søker ekstern finansiering av lærerkrefter fra Lillestrøm kulturskole.

Et av målene med prosjektet Blås i skolen, er å rekruttere musikanter til skolens korps. Blaker skolemusikkorps’ dirigent, Jenny Austestad, er derfor også med i prosjektteamet for å skape bedre synergi mellom skole, skolekorps og kulturskole.

Praktisk må skolen må gi tilgang til musikkrom, tilrettelegge for at elevene skal kunne komme til musikktimene sammen med en voksen, og gi mulighet for lagring av instrumentene i prosjektperioden.

Rektor Møyfrid Gresbakken sammenfatter sine erfaringer med kulturskoleprosjektet:

'Vi er veldig fornøyd med Blås i skolen prosjektet. Elevene lærer veldig mye på kort tid, og det hele oppleves profesjonelt med dyktige instruktører.'

Vel blåst!