Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Blussuvoll skole

Blussuvoll skole

Blussuvoll skole, Trondheim

Rammene for musikkfaget

9. og 10.klasse har 60 min musikk pr uke i grupper på 20.

Vi har til sammen 5 rom vi kan benytte når vi underviser. Ett stort, med plass til samspill, ett litt mindre med plass til 10-12 som spiller sammen og tre mindre grupperom - alle med tangentinstrumenter. De to største rommene er fullt utstyrte bandrom.

To av fire musikklærere har faglærerutdanning, de to andre er utøvere. Min bakgrunn er faglærer i musikk fra konservatorium, og jeg har jobbet i grunnskolen siden 1989.

Det er dessverre lite tid til samarbeid, men undertegnede deler det jeg lager – noe som fungerer godt.

Undervisningen

Vi har stort fokus på utøving av musikk. Alle mine elever gjennomgår spill på alle instrumentene vi bruker ila de to årene vi har faget - gitar, bass, piano, slagverk, stavspill og sang. Jeg bruker regneark for å klare å holde oversikt, og setter opp kolonner for hvert instrument til hver elev. Der fyller jeg ut for hver låt vi spiller. Jeg lar også to elever spille bass på hver låt, samt at slagverket deles opp på to stk. Gitar må hver enkelt stort sett spille på annenhver låt. Nå når året omtrent er over, har nesten alle elever spilt gitar, piano, slagverk, stavspill, bass og sunget på minst én låt. Jeg har oversikten og passer på at ingen spiller gitar på to låter etter hverandre. De får da vist kompetanse på mange instrumenter.

Vi spiller musikk fra ulike deler av verden, men naturlig nok mest rock. Jeg har tatt inn litt joik, afrikansk og asiatisk musikk som også fungerer godt.

Elevene får jevnlig delta på konserter gjennom Den kulturelle skolesekken. Dette semesteret har jeg også hatt student med master i komposisjon, så 10.kl har hatt en komposisjonsoppgave i forbindelse med det.

Teori har blitt tonet veldig ned, men vi går gjennom noe likevel; folkemusikk, rockens historie, litt klassisk musikkhistorie, litt jazz og litt til.

Jeg har gått bort fra teoretiske prøver, men bruker i stedet Kahoot som avslutning av et tema.

Musikk på skolen vår

Hos oss har vi tre tverrfaglige prosjektuker, med de nasjonale temaene; Demokrati og medborgerskap, Bærekraftig utvikling og Folkehelse og livsmestring. Disse ukene prøver vi også å la musikk være en del av valgene.

Sang. Vi jobber for å få opp sang på skolen, så derfor har vi, to ganger, hatt korsang som tilbud i prosjektuka. Vi tilbyr de som vil det å øve sang i første økt tre av fem dager denne uka. Når uka avsluttes, synger vi det vi har øvd på. Sist var 25 av 180 elever på 10.trinn med i koret.

Jeg har sang med i de fleste av timene mine, og dette året har vi også hatt fokus på Kor’arti. Jeg tror nok det er oss musikklærere som bruker sang i størst grad, men med noen få unntak av andre kollegaer.

På juleavslutninga hvert år har det vært tradisjon med frivillig skolekor, band og solister. Jeg er med som én av tre lærere. En kollega dirigerer koret på avslutninga, mens vi er flere voksne som støtter hver av stemmene (SATB). Alt dette foregår de siste 3-4 dagene, så det er rimelig hektisk. De fleste av kollegaene våre ser viktigheten, så elevene får gå fra undervisning når de trenger det. Som regel øver vi én økt med hver stemme to dager på rad og så sammen dagen før avslutninga. Vi har også spilt inn stemmene og legger dem ut slik at elevene kan høre på dem hjemme. Noen gjør nok også det.

Fagdager i musikk. Jeg har to 9.klasser i år (til sammen 120 elever). Begge klassene har hatt fagdag i musikk. Det vil si fire økter med musikk: to timer med spill, der vi øver inn en låt og spiller den sammen, én time sang, der vi øver inn to- eller tre stemt sang og én time folkedans.

Elevene storkoser seg og er veldig positive. Fagets status har alltid vært høy, men har blitt enda høyere etter at ny læreplan ble innført. Jeg bruker også programmet Soundtrap med elever, der de lærer å lage musikk på data. Det viser seg at det er mange som koser seg med å lage musikk digitalt.

Jeg vil fortsette med å gjennomføre fagdager i musikk. I tillegg til den gleden og nytten elevene har av disse, gir det meg som musikklærer enda flere vurderingsmuligheter for hver enkelt elev.
Jeg fikk et godt tips fra en lærer på Rosenborg skole om å spille inn små veiledningsvideoer på hver instrumentgruppe. Disse videoene bruker elevene når de skal øve inn en stemme. Elevene ser på videoene hjemme eller bruke dem i timen. Da trenger elevene i mye mindre grad å vente på hjelp fra meg, og jeg får brukt tiden min der den trengs mest. Dette er helt enkle videoer der jeg ikke bruker energi på redigering. De ligger på YouTube fordi dette gir alle elevene få tilgang. Jeg har delt ideen med kolleger, men ingen andre bruker den. Tror kanskje det handler om at de har sin måte å gjøre faget på og at det kan være vanskelig å endre praksis.

Vi prøver å la elevene få en selvvalgt praktisk oppgave i løpet av 9. eller 10.klasse, men det kan være vanskelig å få tida til å strekke til. Da velger elevene å spille, synge, danse eller lage musikk på data. De får bruke noen timer på skolen til å øve eller jobbe hjemme, og så spiller de inn video og sender til lærer. Mange synes det er skummelt å opptre/vise for de andre i klassen. Da slipper de dette, og jeg får vurdert og gitt bedre tilbakemelding til alle.