Bore ungdomsskule

Bore ungdomsskule, Klepp på Jæren
Bore ungdomsskule
Bore ungdomsskule ligger i Klepp kommune og har drøyt 300 elever.
Dette er egentlig en ren ungdomsskole, men skolen har de siste årene tatt imot fire 7.klasser pga sprengt barneskole. Tidligere hadde vi maks 20 elever per klasse, men nå er det 25-28. dette er en stor forskjell! Marianne Øvregaard underviser i 80% stilling og har lærerskole og hovedfag musikk. Jeg underviser først og fremst i musikkfaget i tillegg til Produksjon for Scene og engelsk.
Etter 35 år som musikklærer – ofte alene som faglærer – trapper Marianne nå ned. Da er det nydelig at tidligere elever kommer tilbake til skolen som ferdig utdannede musikklærere. For skoleåret 23-24 blir bli hele fire faglærere i musikk!
Rammene for faget
8.-10.klasse har 45 min per uke
7.trinn har 2 X 45 min
På 9.trinn har vi i tillegg oppløst timeplan for å gjennomføre tverrfaglig forestilling med musikk som regifag hele andre uka i juni.
Vi får også den tiden vi trenger til å øve på innslag til felles juleavslutning i aulaen hvert år, og til avslutning for 10.trinn.
Vi bruker også musikktimer, og ofte også gymtimer, til å øve polonese til juleballet for 8.-10.trinn på Bore Samfunnshus.
Jeg ble tidlig oppmerksom på hvor nær sammenheng det er mellom kvalitet i undervisningen og gode rammeforhold, så jeg har alltid jobbet for mer plass og bedre utstyr i musikkrommet. Heldigvis har vi en positiv rektor som så muligheter da tannlegekontoret ved siden av musikkrommet skulle flytte. Vegg ble revet og vi fikk overta rommet. Derfor har vi nå ett rom med speilvegg til dansing og god plass til jobbing med lytting og drama. Rommet har også skap for avspillingsutstyr, slagverk, bassgitar, piano og 5 keyboards. Det andre rommet inneholder fast oppstilte kortrapper + piano, 30 opphengte gitarer, slagverk og sanganlegg /mikrofoner. Det er 3 grupperom i direkte tilknytning til musikkrommene som alle er utstyrt med flere keyboards, 2 gitarer hver og 1 bassgitar. «Nordens fineste musikkrom» påstår rektor, og uten tvil en viktig grunn til at det er både givende og meningsfullt å være musikklærer her.
Undervisning
Skolene i Klepp var blant de første i landet til å kjøpe inn iPad til alle elevene, og selv om vi ser mye dårlig konsentrasjon og endel negative effekter av dette, så har innføringen utvilsomt vært et gode for musikkfaget.
Vi er så heldige å ha Showbie som læringsressurs – det beste og mest pedagogisk oppbygde programmet undertegna har vært borti. Til tross for at det er litt dyrere enn andre læringsressurser, så står vi på gjennom fagforening for å få beholde dette! Her har elevene musikkmappa si, systematisk oppbygd med alt de trenger av tekster, akkorder o.l. IPad’en fungerer dermed også som sangbok når vi står på kortrappene og synger. På Showbie kan det synges og spilles inn Film/Talenotat til elevene for hjelp i innlæringen, og de kan synge og spille inn opptak tilbake til lærer. De fleste tester og vurderinger skjer på denne måten nå, i tillegg til underveisvurdering av samarbeid og kreativitet i timene. IPad’en sikrer rask tilgang til alle ressursene vi finner på YouTube, og ikke minst har den også GarageBand. Denne appen brukes flittig når vi lager musikk.
Vi legger vekt på at musikkfaget skal være et reellt praktisk-estetisk fag, der elevene er mest mulig i aktivitet. Men for at dette skal bli en realitet, bruker vi mye tid på å lære elevene på 7./8.trinn de ulike arbeidsmåtene i musikk. Vi sitter innledningsvis tett sammen på rekker for å se en kort video/ta imot arbeidsoppdraget for timen, og deretter gjerne spredt utover i rommet i «lytteposisjon» (1/2 m radius rundt egen stol) for å individuelt kunne lytte «aktivt og sansende» som det står i kjerneelementet Oppleve musikk.
Danseposisjon er ofte sirkel eller rekker, og i samspill er det ofte også sirkelen som gjelder – spesielt i gitarinnlæring, trommesirkel og klasseband. Å kunne stå og sitte tett sammen på kortrapper, og konsentrere seg om å synge tekst fra iPad uten å falle for fristelsen til å svitsje over til andre ting, krever også trening i starten. Derfor har vi lagt mye vekt på å gjøre ting felles med hele klassen på 7./8.trinn, for å så å dele mer opp i grupper (band) etter hvert. På 9.og 10.trinn kan elevene jobbe mer selvstendig, og vet hva som forventes av dem både i forhold til behandling av instrumenter og å holde fokus på innøving og samarbeid.
Vi er godt i gang med ny læreplan LK20. Ord er byttet ut fra sist læreplan, men innholdet i Kjerneelementene er jo det samme: Vi skal synge, spille, danse og lage musikk (tidligere Komponere), og gjennom disse aktivitetene oppleve musikk. I tillegg har vi fått kjernepunktet Kulturforståelse, men dette kommer naturlig inn som korte refleksjoner i innøving eller i etterkant av musikkaktivitet. Vil vi gi elevene en dypere forståelse – som f.eks. når vi i år har protestsanger som tema for forestillingen på 9.trinn – allierer vi oss med andre fag som norsk, engelsk, samfunnsfag. Den ene timen i musikk på ungdomstrinnet må ikke bli brukt til lesing eller skriving, og musikkhistorie og sjangerforståelse får vi til ved å sikre variasjon i sang, dans, spill og improvisasjon/komponering.
I årsplanene har vi et spesielt fokus på hovedsjangrene Folkemusikk og Klassisk på 7./8.trinn, Pop/Rock på 9.trinn og Jazz/Verdensmusikk på 10.trinn.
Vurdering er et felt vi har jobbet mye med på vår ungdomsskole. Elever (og etter hvert også foreldre) er svært opptatt av dette, og der er karakterene i musikk som i andre fag, enten vi liker det eller ikke. Heldigvis skal vi gi sluttvurdering først etter 10.trinn, og de siste årene har vi blitt mye mer bevisst på å skape en progresjon i læringen fram mot dette. Da har spørsmålet om hva vi kan forvente at ALLE skal kunne klare å lære med den ene timen musikk i uka, blitt påtrengende. Ved å senke lista, finne elevenes reelle ståsted, og bruke læringsressurser som motiverer og bygger basiskompetanse for alle på ulike nivå (det vi kaller GULLSTOFF), kan vi lettere følge den enkelte elevs utvikling gjennom hele ungdomsskoletiden. Da blir det også enklere å gi god vurdering. Erfaringen vår er at målrettet aktivitet og progresjonstenking gjennom flere år gir motivasjon og mestring for alle elever.


Praktisk gitaroppheng

Stol-oppsett for musikktimene

