"Det finnes en sang for alt!" Ansattes begrunnelser for sang i barnehage og skole - en empirisk studie

Barn som synger
Dette kapitlet er basert på to studier som undersøker sangens plass i norske barnehager og skoler: (a) en nasjonal kvantitativ tverrsnittstudie med barnehagelærere og lærere i grunnskolen, og (b) casestudier i utvalgte barnehager og skoler med deltakerobservasjon og intervjuer med ledere og lærere. Kapitlet forsøker å kombinere begge studiene i et trianguleringsdesign, der kvantitative og kvalitative data brukes for å undersøke spørsmålet “hvorfor synge?” – altså hvordan sang blir rettferdiggjort i barnehage og skole. Vi undersøker også om ulike syn på sangens funksjoner korrelerer med lærernes personlige egenskaper (f.eks. utdanningsbakgrunn, musikalsk ekspertise, alder, kjønn) og hvor mye de synger med barna. Teoretiske perspektiver er forankret i musikkpedagogisk filosofi, spesielt Øivind Varkøys (2015) rettferdiggjørelseskategorier. Resultatene viser at ansatte i norske barnehager og skoler rettferdiggjør sang med flere argumenter som faller innenfor Varkøys kategorier. Det er en tydelig enighet om at sang er særlig relevant for ekstra-musikalske funksjoner (f.eks. språklæring, fellesskapsbygging), mens argumenter knyttet til læreplaner og utvikling av sangstemmen vektlegges mindre.
Om boken Samsang gjennom livsløpet:
Denne antologien utforsker samsang i ulike livsfaser i en skandinavisk kontekst. Samsang er en viktig del av vår kulturarv og preger menneskelig samvær fra vugge til grav.
Med kritisk blikk analyserer forskningen temaer knyttet til samsangs betydning for meningsskaping og livsopplevelse, inkludert musikalske, psykiske, og sosiale faktorer. Undersøkelsene omfatter sangens rolle i barnehager og skoler, helserelaterte aspekter, kjønn, flerkulturelle perspektiver, samt hverdagslige aktiviteter for personer med demens.
Antologien gir et mangesidig bidrag til musikkpedagogisk kunnskap om samsangens betydning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, med forfattere som har erfaring fra både praksis og forskning.
Denne teksten er delvis skrevet ved hjelp av AI.
Forfattere i kapitlet:
Anne Haugland Balsnes, Ingrid Danbolt, Liv Anna Hagen, Siri Haukenes, Jens Knigge, Tiril Bergesen Schei.
