Kulturforummodellen

Kulturforummodellen – lokal samordning av barn og unges kulturaktiviteter
Fritidserklæringen 2022
11.8.22 signerte Regjeringen, Kommunenes sentralforbund og frivilligheten en fornyet fritidserklæring som bygger på FNs konvensjon om barnets rettigheter, herunder artikkel 31:
- Partene anerkjenner barnets rett til hvile og fritid og til å delta i lek og fritidsaktiviteter som passer for barnets alder og til fritt å delta i kulturliv og kunstnerisk virksomhet.
- Partene skal respektere og fremme barnets rett til fullt ut å delta i det kulturelle og kunstneriske liv og skal oppmuntre tilgangen til egnede og like muligheter for kulturelle, kunstneriske, rekreasjons- og fritidsaktiviteter.
- For å realisere dette må alle barn ha mulighet til å delta jevnlig i minst én organisert fritidsaktivitet sammen med andre.
Tiltakene skal skje lokalt, men tilfeldigheter, manglende samarbeid og manglende planlegging og koordinering av midler til offentlig virksomhet (skole, kulturskole, DKS) og eksterne midler til barns fritidsaktivitet (eksempelvis tippemidler/Frifond), er en utfordring.
Kulturforum
Ikke alle barn har tilgang til kulturskole eller annen fast organisert fritidsaktivitet i sitt nærmiljø. Skolen representerer, for de fleste familier, en kjent og trygg arena, og kulturtilbud etter skoletid, i eller i tilknytning til skolen, kan være et aktuelt alternativ. Vår visjon er at skolen skal være åpen og tilgjengelig med en stor bredde av kulturaktivitet, også etter skoletid. Musikk i Skolen har derfor utviklet en organisasjonsmodell for dette:
Kulturforummodellen
Kulturforummodellen ivaretar verdifull lokal kompetanse og sikrer dialog og samhandling mellom offentlige og frivillige aktører og koordinering av midler til offentlig virksomhet (skole, kulturskole, DKS) og eksterne midler til fritidsaktivitet (for eksempel Frifond).
Styringsgruppen for et kulturforum blir et nav for samarbeid mellom offentlige og frivillige aktører og for en mer effektiv ressursbruk, nye initiativ og fellesprosjekter. Lokale nøkkelpersoner med ulike roller og nettverk skaper, sammen, en sterk allianse.
Kommunalt kulturforum
Et kommunalt kulturforum samler representanter fra kommunen, frivilligheten og andre lokale aktører (barnehage, grunnskole, SFO, kulturskole, kirke, museum, bibliotek, gallerier, bedrifter, frivillige lag, kor, korps, orkester, dans, kunst, teater, film, lyd, lys, litteratur og andre).

Deltakerne i kulturforumet velger en styringsgruppe som samordner faglige og økonomiske ressurser og organiserer kulturaktiviteter for kommunens barn og unge.
Skolens kulturforum
Skolens kulturforum samler representanter fra skolen og alle dem som driver kulturaktiviteter på eller i tilknytning til skolen.

Deltakerne i kulturforumet velger en styringsgruppe som samordner faglige og økonomiske ressurser, og bidrar til dialog, idémyldring, nye initiativ og fellesprosjekter. Instruksjon, lokaler og utstyr blir ivaretatt, og aktiviteten blir sikret kontinuitet.
