Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid
Natallia Bahdanovich, Ragnhild Merete Hassel, Torgeir Haugen og Morten Sæther (red)
Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid tar for seg kunst, kultur og kreativitet i et mangfoldsperspektiv, og viser kunstfagenes potensiale gjennom ulike prosesser og virkemidler for alle barn, også dem med behov for særskilt tilrettelegging.
Forfatterne, innenfor ulike kunstformer, deler sine erfaringer og viser verdien av å fremme kreative prosesser i barnehage og skole med barns skapende aktivitet og opplevelse av mestring i fokus.
Boka tar for seg læreplanutviklingen fra Mønsterplanen 1987 til Fagfornyelsen i 2020, og forfatterne fremhever endringen av kunstfagenes rolle med tanke på ulike læringssyn, betydningen av dybdelæring, og hvor stor overføringsverdien er mellom de tre tverrfaglige temaene Folkehelse og livsmestring, Demokrati og medborgerskap og Bærekraftig utvikling gjennom estetiske læreprosesser.
Det understrekes at alle barn og unge bør få muligheten til å sanse, uttrykke følelser og oppleve mestring og læring gjennom deltakelse i kunst og kulturfaglige prosjekt.
Begrunnelsen for at nettopp barn med behov for særskilt tilrettelegging bør eksponeres for og delta i estetiske læreprosesser ligger blant annet i estetikkens karakter som sansebasert, følelsesorientert, kroppslig, nonverbal og fletydig (Lehman, 2014)
«Å utvikle en inkluderende barnehage og skole betyr også å ta hensyn til mangfoldet av barn og legge til rette for utvikling av kunnskaper og ferdigheter og gi gode læringsbetingelser for alle» (Hansen & Hanssen, 2021)

