Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Leaving the music classroom. A study of attrition from music teaching in Norwegian compulsory school

Fifth graders in their classroom at school

Bendik Fredriksen har undersøkt hvorfor lærere slutter å undervise i musikk. Mangel på kvalifiserte musikklærere er et problem i mange land, også i Norge. I tillegg til å rekruttere nye lærere er det viktig å beholde de som allerede underviser. Forskning fra Norge og andre land peker på en rekke faktorer som forårsaker frafall blant musikklærere: lav selvtillit på grunn av manglende musikalske og/ eller pedagogiske ferdigheter, støy, høy arbeidsbelastning, manglende rom og utstyr, lav status, lite støtte og profesjonell isolasjon.

Formålet med denne avhandlingen er å utforske og belyse faktorer som fører til frafall fra musikkundervisning i den norske grunnskolen, og i tillegg bidra til kunnskap om hvordan det oppleves å undervise i musikk i skolen. Forskningsspørsmålet bak undersøkelsen er: Hvorfor slutter lærere å undervise i musikk?

Fredriksen har intervjuet sju erfarne lærere som helt eller delvis har sluttet med å undervise i musikk. Intervjuene ble transkribert og kodet for videre analyse. Flere av faktorene som forårsaker musikklærerfrafall gjelder også lærere generelt, og ved å intervjue denne gruppen lærere settes fokus på musikkfaget og musikkundervisningen, i stedet for undervisning i seg selv, ettersom de fleste fremdeles jobber som lærere.

Alt i alt er det summen av flere faktorer som fikk informantene i avhandlingen til å velge bort musikkfaget, og søke tilflukt i andre fag. Musikkfaget fremstår som et vanskelig fag å undervise, på grunn av bredden, problemer med å lede praktiske aktiviteter, fysisk belastning, og konsekvenser av lav status som manglende rom, utstyr og uheldig organisering. På den andre siden ønsket informantene å ha en bedre relasjon med elevene, og å være en del av kjerneaktivitetene på skolen, hvilket igjen fører til økt profesjonalitet. Selv om avhandlingen fokuserer på de problematiske sidene ved å undervise i musikk er det også eksempler på givende, meningsfulle og gledefylte erfaringer med å undervise i musikk. Når lærerne i studien allikevel valgte å fjerne seg fra musikkfaget viser de handlingskraft, en vilje til å skaffe seg en utholdelig og meningsfylt arbeidshverdag. Avhandlingen avsluttes med forslag til implikasjoner for videre forskning, bestemmende myndigheter og praksisfeltet.

Referanse

Fredriksen, B. (2018). Leaving the music classroom. A study of attrition from music teaching in Norwegian compulsory school. In Xvi, 293 s. Norges musikkhøgskole. https://nmh.brage.unit.no/nmh-xmlui/handle/11250/2502217