Musikk på Torvbråten skole
Elevene ved Torvbråten skole spiller, synger og danser! Det fikk jeg virkelig erfare da jeg besøkte 4.trinn i deres musikktime. Skolen er forholdsvis ny, og godt tilrettelagt for at musikkfaget skal kunne være utøvende. Musikklærer Carltor Dilks fikk allerede i byggeprosessen være med og bidra til en god planløsning for faget, også med tanke på gruppedeling, enkel tilgang til instrumenter og fremføring av musikk. De disponerer et stort musikkrom med en liten scene i tillegg til tre grupperom.
Skolen har en stor instrumentpark, og elevene får prøve seg på ulike instrumenter - først og fremst gitar, ukulele, keyboard, bass og trommer. Torvbråten bruker EC-play systemet med klistremerker/fargekoder på instrumentene som gjør spillingen enklere og intuitiv. Til tross for elevenes varierende musikkbakgrunn og nivå, så klarte alle å delta og følge grunnrytmen i låtene.

Alle klassene fra 5.- 7.trinn har 60 min musikk per uke. Timene blir gjerne delt i to, hvor den ene halvparten av klassen spiller på instrumenter og samspill til YouTube-videoer mens resten for eksempel spiller enkle melodier med digitale verktøy på Chromebook, eller lærer nytt sangrepertoar. Carlton mener også det er viktig at elevene får komponere, og har skaffet klassesett med splitterkabler sånn at elevene kan jobbe i par med Chromebook. I tillegg til 20 mini keyboards som kan kobles til chrome books.

Alle elevene har tilgang til gitar og ukulele, men må dele på synth, piano, bass og trommer dersom flere vil spille på disse. Regelen er at om én ber om å få bytte, så må man si ja. Ikke alltid lett, men det fungerer! I slutten av økten kommer en låt de kan velge å spille, danse eller synge til med, med lydanlegget oppkoblet.
Elevene er aktive og engasjerte og konsentrerer seg virkelig for å henge med. Samspillet med musikken på YouTube gjør at de hører seg selv, men lite av de andre. Carlton mener dette er viktig, for da er de ikke redde for å gjøre feil. Gruppedeling og tolærersystem gir også stor mulighet for å se den enkelte og instruere underveis der det trengs.
Klassen har tidligere plukket ut låter til en spilleliste, og prioriterer rekkefølgen på sangene sammen i musikktimen.

Elevene har selv valgt låter til en spilleliste de gjerne vil synge og spille til i musikktimene, og bestemmer rekkefølgen låtene med håndsopprekning. Generelt er musikk tydeligvis et fag de liker. Hver time avsluttes med en felles gjennomgang og evaluering av hva de mener de har gjort best, og hva de tenker de kan gjøre bedre neste musikktime.
Hver torsdag tar EC-play (Alle kan spille) imot alle 5.trinnselever som vil spille i storefri. Dette tilbudet er så populært at det hender det er vanskelig å få plass til alle.
Du kan lese mer om musikkfaget på Torvbråten skole under Skolene deler


