Nettverk for musikklærerne i Oslo
Musikk i Skolen (https://www.musikkiskolen.no/), er en organisasjon som jobber for å styrke musikkfagets, musikkens og sangens plass i skolen. Mye av vårt arbeid er knyttet til kunnskaps- og erfaringsdeling, og å spre de gode eksemplene som finnes i kommuner og skoler over hele landet. Nå er det fagnettverkets tur.
Mange kommuner har etablerte nettverk innen flere fag, og Oslo har blant annet etablert musikklærernettverk for 1. - 7. og 8. - 10.trinn. Vi ser nærmere på rammer og innhold for 1. - 7.trinn.
Utdanningsetaten i Oslo (UDE), har delt overordnet ansvar for de praktiske og estetiske fagene på tre koordinatorer: Musikk/Drama, Kunst&Håndverk/Mat&Helse/Skaperverksted og Kroppsøving.
Tidsrammen for musikknettverkssamlinger er fire ganger per år kl 14 - 17, i tillegg til at alle samles til en sommeravslutning. Ved skolestart får alle grunnskolene tilsendt informasjon om tidspunkt og formål med nettverket og om hvem som skal lede nettverket.

Nettverkslederne tar på seg lederrollen i dialog med koordinatorene i UDE og sin egen rektor. Dette er lærere med høy faglig kompetanse og erfaring, og evalueringene viser at deltakerne mener nettverk er et godt tiltak for å styrke og utvikle egen praksis.
Samlinger for nettverksledere
Nettverkslederne samles for å sikre en viss enhet knyttet til struktur, form, innhold, evaluering og erfaringsdeling. Dette organiseres av koordinatorene i utdanningsetaten i tre årlige samlinger:Oppstartssamling (fysisk) med faglig innhold og kompetanseutvikling på nettverksledelse - ofte med eksterne forelesere. Midtveisevaluering (gjerne digitalt) med status og hvordan det går med nettverkene - utfordringer og hva som fungerer godt.
Sluttevaluering (fysisk) med gjennomgang av alle nettverkene, hvordan disse fungerer og deling av erfaringer og praksis. I tillegg planlegges neste skoleår og veien videre, før en hyggelig sosial avslutning med middag til slutt.
Deltakelse og kompensasjon for nettverksarbeid
Det er frivillig for lærerne å bli med i nettverkssamlingene, og dette må også avklares med rektor eller nærmeste leder.
Nettverkslederne kaller inn til samlingene, og i samarbeid med deltakerne kan de endre tid og sted om dette er hensiktsmessig. Nettverksforberedelser og gjennomføring er totalt beregnet til 20 - 25 timer per nettverk per halvår.

Tema og innhold i samlingene blir valgt av nettverksledere med utgangspunkt i lærernes og skolenes behov. Aktuelle emner er fagenes rolle i LK20, utvikling av profesjonsfelleskap, gjensidig kompetanseutvikling, erfaringsdeling, god vurderingspraksis, elevenes motivasjon og læring i fagene.
Musikkfaglig nettverk for 1. - 7.trinn og 8.- 10.trinn har to nettverksledere hver, i tillegg til en representant for fra Musikk i Skolen.
Gjennomføring av musikksamlinger på 1. - 7.trinn
Nettverkslederne har et planleggingsmøte like etter oppstartsamlingen i august/september, og følger opp med ett eller flere digitale møter i forkant av hver samling. I tillegg har de jevnlig kontakt i chat på messenger. Nettverkslederne sender ut program og mulighet for påmelding i Teams og i e-post til skolene før samlingene.
- Møtene har et format som gir rom for at alle kan komme med ideer og innspill underveis, og samlingene gjennomføres på deltakerskolene. På den måten får man se ulike musikkrom og utstyr og kan få gode ideer til pedagogiske og praktiske grep for egen undervisning og skole.
- Samlingene starter med mingling, kaffe og kjeks - en hyggelig setting for å bli bedre kjent.
- Deltakerne sitter i ring og begynner med et par oppvarmingsleker - noe repetisjon fra tidligere samlinger og noe nytt.
- Praktiske opplegg er alltid en del av programmet - noe som er et verdifullt tilskudd til egen praksis. Det blir skrevet referat som blir lagt ut i nettverkskanalen etter hver samling. Der kan man også legge ved videoer av dans eller annen aktivitet som har vært gjennomgått på samlingen.
- Møtene avsluttes med oppsummering og innspill til emner for kommende samlinger
Eksempler på aktuelle tema/emner i musikknettverket på 1. - 7.trinn
- Oppstartssanger/navneleker
- Sang og rytmeleker
- Puls og rytme, pass the beat, seven
- Ukas låt (kjenne til ulike sjangre, intrumenter)
- Samspill
- Dans (folkedans, ringdans, opplegg til å lage dans i grupper, bevegelse til musikk)
- Musikk til film
- Digitale verktøy
- Sang, flerstemt, kanon, repertoar og didaktikk
- Ressurssider, verktøy, opplegg på nett
- Komponering og Veslefrikk
- Hvordan legge til rette for utforsking, utfoldelse
- Body percussion
- Notasjon på ulike måter
- Undervisningsmetoder, gruppeinndeling
- Skoleforestilling
Som musikklærer er man ofte alene, og det å ha et nettverk der man kan dele erfaringer, opplegg og kompetanse kan være av stor verdi både for skolen, læreren og elevene. Det bidrar til kompetanseheving, erfaringsdeling og utvikling i et støttende fagfellesskap, som igjen kan gi bedre undervisning/veiledning til elevene og gi trygghet og selvtillit som musikklærer. Musikklærerne som møtes blir etter hvert en fast gruppe som stadig utvides.
Evaluering av tiltaket viser at lærerne setter stor pris på å samles.

Elever ved Vålerenga skole spiller i band. Foto: Oda Hveem/Visuello.no
- Nettverkssamlingene bidrar i stor grad til utviklingen av faget og kompetanseheving, i tillegg til å være med på å sikre en felles forståelse for fagenes innhold og tolkning av læreplanen. En virkelig god investering for fremtiden
- At vi tilrettelegger for et fagfellesskap er helt vesentlig for å justere egen praksis og få faglige oppdateringer.


