Sammen om elevene i Holmestrand
Musikk i Skolen ønsker å vise hvordan grunnskolen kan få tilgang til flere verktøy for tilpasset opplæring, og hvordan kulturskolen kan bidra til at flere elever får oppleve mening og mestring i sin skolehverdag. Vi ønsker også å vise at eksempelets makt er stor, noe ‘Sammen om elevene’ i Holmestrand er et klart eksempel på. Dette tiltaket har kommet i gang etter mønster fra tilsvarende i Larvik kommune.

Skolene i Holmestrand kommune kjenner godt til rektor Marianne Gärtner Ous og kulturskolen, og har ved flere anledninger benyttet tilbud om kurs, musikklek og teater på bestilling. Nå er et større samarbeidstiltak, ‘Sammen om elevene’, under utvikling.
Etter over 20 år i grunnskolen, også som rektor, har Marianne erfart hvor viktig faglig samarbeid mellom skoleledere er. Hun har derfor, som rektor i kulturskolen, prioritert å delta i alle rektormøter og skoleledersamlinger i kommunen. Det tar tid å bygge tillit og kunnskap om hvilke muligheter som ligger i et nærmere samarbeid om elevene. Det tar også tid å utvikle en felles kultur for samarbeid om de utfordringer man står i.
Frafallet i skolen har skutt i været etter kovidpandemien, noe som ofte kommer opp som emne i rektormøtene. Spørsmålet blir: ‘Hva kan vi gjøre?’ Marianne fikk kjennskap til tiltaket ‘Sammen om elevene’, i Larvik kommune, og visste at dette rettet seg akkurat mot denne problemstillingen.
Etter kontakt med rektor for kulturskolen der, valgte hun å sende inn en søknad om inkluderingsmidler fra Fylkeskommunen for tilsvarende tiltak. Der fikk de kr 650.000 fordelt på tre år, og la selv til en 25% stillingsressurs. Resultatet ble en 50% stilling til å lede og drive tiltaket ‘Sammen om elevene’. PPT bruker i tillegg egne ressurser med elevene.

Kilde: unsplash.com
Sammen om elevene.
Læreren som nå er ansvarlig for tiltaket, har vernepleierutdanning og bred kompetanse innenfor musikk, sang og teater. Målgruppen er elever som helt eller delvis har falt ut av skolen, finne den enkeltes ressurser, og ta utgangspunkt i disse. Opplæringen er en-til-en-undervisning, med mulighet for samspill om dette blir aktuelt. Noen elever ønsker også å få karakterer i musikk, kunst og håndverk eller produksjon for sal og scene, mens for andre kan dette være helt uaktuelt.
Utvelgelse av elever
60-70 elever i Holmestrand har falt helt eller delvis ut av skolen. Kulturskolen har i tett samarbeid med skole og PPT, og ‘skolelos’ i Holmestrand kommune, valgt ut to elever som nå får dette tilbudet.

Fifth graders in their classroom at school
Læreren har nødvendig kompetanse innenfor relasjonsbygging, og vil derfor være den elevene forholder seg til helt fra starten. Det viktigste er å kartlegge hvor eleven har sine interesser, og om dette er innenfor det kunstfaglige. Målet er å ta imot totalt 10 elever våren 2025.
Kan det være en utfordring å ta elevene ut av ordinær undervisning?
PPT i samarbeid med skolen, vurderer elevens utfordringer opp mot tilbudet fra kulturskolen. Under Overordnet del av læreplanen, Folkehelse og livsmestring, er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet fremhevet som særlig avgjørende i elevenes opplæring. De elevene dette tilbudet er rettet mot, har mange ulike utfordringer. Det at kulturskolen som skoleslag er mindre bundet av rammeverk og byråkrati, gjør at den i større grad kan justere undervisningen etter eleven - både faglig og praktisk.


