Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Kulturdagskole - Stavset skole

Stavset skole i Trondheim

Stavset skole i Trondheim er en barneskole med ca 360 elever - ca 50 per trinn. Hver onsdag, hele skoleåret igjennom, økes lærerstaben med fire kulturskolelærere, noe som bidrar til at alle elevene på 3.-6.trinn får oppleve en helt annerledes skoledag - en kulturdag.

Ståle Hammeren er avdelingsleder på mellomtrinnet, og er den som har fått ansvaret for Kulturdagstilbudet på skolen.

Tilbudet er organisert sånn at 3. - 4.trinn har kulturdagsaktiviteter hele høsthalvåret, mens 5. - 6.trinn får tilsvarende på våren. Da deles elevgruppen i fire: Halve gruppen har dans eller kor, ¼ har enten musikkteknologi eller instrumentopplæring, og ¼ har kunst og håndverk.

Elevene ved Stavset skole er i utgangspunktet ikke inndelt i tradisjonelle, faste klasser. Lærerne på trinnet deler dem inn i ulike gruppestørrelser alt avhengig av fag og hvilke arealer de disponerer. I utgangspunktet har de et stort fellesrom i tillegg til forskjellige mindre støttearealer.

Hele trinnet har felles oppstart og avslutning på dagen og spiser lunsj sammen. Lærerne på trinnet kjenner elevene godt, og utarbeider timeplan og fordeler barna i hensiktsmessige grupper. Alle har ½ time matpause og 1 time utetid hver dag.

Hammern sier at ledelsen har bestemt seg for å prioritere Kulturdag til tross for svært stramme økonomiske rammer. På et tidspunkt var situasjonen for de praktiske og estetiske fagene svært utfordrende. Blant annet bidro det sterke fokuset på grunnleggende ferdigheter med ekstra innsats på realfag til at disse fagene ble nedprioritert.

Krav om høy lærerkompetanse i basisfagene norsk, engelsk og matte har gjort at disse fagene er godt dekket, mens f.eks. musikk og kunst og håndverk har blitt tapere. Musikkrom ble omgjort til klasserom, og lærere med kompetanse i musikk var ganske tilfeldig spredd på ulike trinn.

Så, da skolen fikk tilbud om å bli med i et samarbeid med Trondheim kulturskole om en ukentlig kulturdag, ble valget tatt. De bestemte seg for å starte med fire trinn (3.-6.trinn) og legge en faglig gjennomføringsplan over fire år. Læreplanen i musikk har stort fokus på det utøvende, noe som i dag også gjenspeiles på Stavset.

For at elevene skal få erfaring med ulike instrumenter, starter de med ukulele på 3.trinn og går videre med tangenter/keyboard på 4.trinn. På 5. og 6.trinn blir det større fokus på bandinstrumenter og samspill. Planen er så å evaluere alle sider ved ordningen etter gjennomført fireårsløp, med tanke på veien videre.

Ca. 20 skoler i Trondheim er omfattet av ordningen, men det eneste som er helt likt for alle, er at de har én kulturdag i uken. Resten av brikkene legges i forhold til hva skolene ønsker å tilby og hvilken mulighet de har for tilrettelegging innenfor skolens rammer.

Kulturdagsteam

Kulturskolelærerne, sammen med en av skolens egne musikklærere, utgjør kulturdagsteamet ved Stavset. De er fagansvarlige og sørger for justeringer underveis om dette skulle være nødvendig. Skoledagen er organisert sånn at både lærere og elever har 1 ½ t pause midt på dagen - matpause (30 min) og 1 t planlegging/utetid.

Lærerne som blir fristilt fra vanlig undervisning, følger sitt trinn gjennom hele kulturdagen. Dette bidrar til kompetanseutvikling for den enkelte lærer, samtidig som det tilrettelegger for at de kan steppe inn ved sykdom. Skolen jobber også med å finne et godt planverktøy for mer fagdeling mellom lærerne. Den største utfordringen så langt har vært å finne tid til å etablere og drifte dette.

En av de positive følgene av Kulturdag ved Stavset skole er at kulturskolens sangtilbud har blitt lagt til skolen på ettermiddagstid. Sanglæreren er en av de kulturskolelærerne som også har instrumentalundervisning innenfor skolens kulturdag.

Tilbudene innenfor og utenfor skoletid sikrer gjensidig positiv effekt ved at den ene aktiviteten motiverer for å bli med i den andre, noe som også bidrar til å forme og styrke nærmiljøet rundt skolen. Den er en naturlig møteplass etter skoletid, og er lett tilgjengelig med mange aktiviteter på ettermiddagstid.

Ståle Hammern oppsummerer på denne måten:

‘Vi velger å ha is i magen selv om kutte- og sparekniven ligger veldig nært innpå oss også. Dette vil vi bite oss fast i, kjenne på hvilke ringvirkninger det kan gi, og se hva det gjør med skolen vår når vi holder på med dette over tid. Det er lite som skjer på bare ett år, og vi må variere undervisningen for å nå alle.

Så langt er erfaringene kjempepositive, og de evalueringene vi har hatt både med voksne og barn på skolen, viser at de elsker det!’