Utstyr: instrumenter

The SoundLab. February, 2021.
Læreplanen i musikk spesifiserer i kompetansemålene gjennom hele grunnskolen at elevene skal spille på instrumenter, og de skal utøve et variert repertoar av musikk. Et musikkrom og musikkundervisning som ikke inneholder instrumenter burde altså ikke være en opsjon for noen som ønsker å holde seg innenfor lovverket. Innenfor denne rammen finnes det mange muligheter - her er noen tanker vi i Musikk i Skolen har om instrumenter til grunnskolen.
Klassesett
Noen instrumenter kan det være greit å ha ett eller noen få av, men for å gjøre undervisningen effektiv er det hensiktsmessig å ha klassesett (eller sett tilpasset gruppestørrelsen i musikkfaget) av minst ett instrument. Å kunne lære bort noe på likt til alle samtidig er både organisatorisk effektivt og bygger fellesskap.
Et alternativ kan være å ha halve klassesett av to ulike instrumenter (f.eks. gitar og keyboard, eller ukulele og djembe) slik at to og to elever kan bytte på de ulike instrumentene.
En tredje mulighet er å ha et halvt klassesett med iPad eller lignende, og et halvt klassesett med det aktuelle instrumentet (f.eks. gitar). Dette muliggjør at en halv klasse kan jobbe nokså selvstendig med oppgaver i GarageBand, mens læreren driver f.eks. gitaropplæring med halve klassen.
Noen tanker om utvalg
Hvilket utvalg av instrumenter som passer akkurat din skole kommer an på så mye: alderstrinn, gruppestørrelser, tilgjengelige rom, skolens tradisjoner - og ikke minst lærerens egne preferanser! Likevel tenker vi at det bør være et mål å minst:
- ha et (helt eller halvt) klassesett med et akkordinstrument som ikke lager veldig høy lyd - f.eks. nylonstrengsgitar eller ukulele
- ha et klassesett med perkusjon - håndtrommer eller ved budsjettknip murerbøtter og trommestikker
- ha et par skikkelige instrumenter til læreren: en god gitar og et solid piano
- ha et trommesett og en bassgitar med forsterker (til mellomtrinn/ungdomstrinn).
Utover dette bør læreren(e) ved skolen få mulighet til å ta i bruk sine egne styrker i faget ved å spe på med instrumenter som de brenner for å ta i bruk - det vil gjøre undervisningen i faget mest mulig inspirerende for elevene!
Strengeinstrumenter
De vanligste strengeinstrumentene i grunnskolen er akustiske gitarer (med nylonstrenger), og ukulele. Ukulele er veldig tilgjengelig for små hender, og kan egne seg spesielt godt blant de yngre. For litt eldre elever og særlig på ungdomstrinnet har gitar litt større overføringsverdi med tanke på bandinstrumenter (el-gitar og bass). Likevel er det mange elever som liker ukulele godt! Dersom man velger klassesett med gitar kan det være hensiktsmessig å ha to-tre ukuleler tilgjengelig som et verktøy for tilpasset opplæring - og vice versa.
Piano og keyboards
Et godt piano er et flott verktøy for mange musikklærere og elever, både til samspill, og til å akkompagnere sang både i undervisningen og på fellessamlinger. Pianoet kan være akustisk eller elektrisk, men velg ikke de billigste el-pianoene, da disse går lett i stykker.
Til grunnleggende opplæring i spill på keyboard trengs kun enkle og rimelige keyboard med greie lyder. Det er nesten sånn at jo færre funksjoner instrumentet har, jo bedre er det. Keyboard er også et utmerket utgangspunkt for å lære grunnleggende musikkteori.
Perkusjon
Et utvalg små perkusjonsinstrumenter (egg og andre typer shaker, claves mm) er rimelig i innkjøp og lett å ta i bruk i ulike musikkaktiviteter.
Ulike typer større håndtrommer er motiverende for mange elever, og det er lett å tilpasse vanskelighetsgrad. Trommene kan brukes i stedet for trommesett i samspill med andre instrumenter, som et supplemet til trommesettet i band, eller i et rent trommeorkester i klassen. De vanligste typene er djembe og cajun, noen har også congas eller bongos. Et klassesett eller et halvt klassesett med en av disse typene åpner mange muligheter.
Djember og lignende trommer er nokså kostbare i innkjøp. Hvis skolen ikke har råd til fulle klassesett med slikt kan bucket drumming være et alternativ. Klassesett med trommestikker og 20-kroners murerbøtter kan gi mye musikk per krone! Spe på med blikkbokser, grytelokk og en stor søppeltønne for et fullt sambaorkester.
Boomwhackers
Boomwhackers er rimelige i innkjøp og lette å spille på - hver elev kan få ett, to eller flere rør å holde styr på alt etter nivå, og tonene er fargekodet. Fargesystemet på boomwhackers heter 'chroma-notes', og det går an å fargekode f eks keyboardtangenter og stavspill på samme måte om man vil gjøre fargekoding til en del av samspillinstruksjonen. Det finnes youtubekanaler med play-along-videoer for boomwhackers. Plastrørene egner seg godt for yngre elever, men kan brukes av alle. Dessverre går de i stykker om de behandles hardhendt - tenk over hvordan de lagres og snakk med elevene om hvordan de skal behandles.
Stavspill
Stavspill (f.eks. marimba, xylofon, klokkespill og metallofon) er enkelt å tilpasse mtp vanskelighetsgrad, og de kan brukes både til melodispilling, og i akkordgrupper i samspill. Spesielt anvendelig i småskolen, men kan tilpasses alle alderstrinn. Det er viktig (!) å ha myke klubber (gummi eller tekstil - ikke hardplast), hvis ikke blir lyden veldig skarp.
Bandinstrumenter
På ungdomstrinnet og om mulig på mellomtrinnet, har elevene ofte glede av å spille i band. Selvstendige bandgrupper på ungdomstrinnet gir mye læring innen samarbeid, planlegging, gjennomføring og samarbeid! Da kreves det sannsynligvis utstyr til i hvertfall to-tre band. Når man spiller sammen i hel klasse (med f eks gitar) gir det også en ekstra dimensjon til musiseringen om noen av elevene eller læreren kan bidra på f.eks. trommesett eller gitar - ett sett med bandinstrumenter er altså mye bedre enn ingen!
Et band trenger
- et enkelt trommesett
- en bassgitar med forsterker
- et piano/el-piano/keyboard
- 1 - 2 vokalmikrofoner med forsterkningsmulighet.
- en el-gitar med forsterker eller en halvakustisk gitar med forsterkningsmulighet.
Blåseinstrumenter
Blåseinstrumenter er personlige instrumenter av hygieniske årsaker. Noen skoler sverger til den tradisjonelle blokkfløyten, andre ønsker ikke å bruke dette instrumentet. For de minste elevene i grunnskolen kan pentatone fløyter være et fint alternativ - de er mykere i lyden og den pentatone skalaen muliggjør bl.a. improvisasjon som vil klinge godt med minimale forkunnskaper. Disse fløytene er dyrere i innkjøp enn plastblokkfløytene.
Elever som har korpsinstrumenter hjemme (eller f.eks. strykeinstrumenter eller annet) kan også bidra inn i musikktimene med sine personlige instrumenter, dersom elever og lærer ønsker det.
iPad
Et helt eller halvt klassesett med iPad gir muligheter ikke bare for arbeid med komposisjon, men også som samspillinstrument med sampler av ulike instrumenter og spillbare oppsett på touch-interface.
Vi har ingen ting og lite penger - hvor starter vi?
Her må selvsagt musikklærerne få si sin mening! Hvis dere gjerne vil ha forslag, så er vårt det følgende:
- Velg et strengeinstrument, enten ukulele eller gitar. Start med et halvt klassesett av dette.
- Kjøp inn bucket drumming-utstyr til hel klasse.
- Suppler med et el-piano, og en el-bass med forsterker.
- Vurder om det kan være kostnadseffektivt med et halvt klassesett med iPad. Hvis ikke - kjøp noen billige keyboard.
- Kjøp brukt - f.eks. brukte trommesett, akustiske piano og forsterkere kan man ofte finne på Finn. Dersom musikklærer eller samlingsstyrer må bruke mye tid på å lete, kjøre og hente må dere bli enige om rimelig kompensasjon for denne jobben.
