Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Utstyr: lytting

Felles lytting

Lytting er en del av alle musikktimer. Noen ganger lytter man til hverandre, medelever eller læreren. Ofte lytter man imidlertid til innspilt musikk, og da er det lite hensiktsmessig om lydkvaliteten er så dårlig at lytteopplevelsen blir dårlig og nyansene i musikken forsvinner. Prøv for eksempel å plukke ut basslinja i en poplåt mens du lytter på mobilhøyttaleren! Uhensiktsmessig dårlig lydkvalitet gjør musikktimene kjedeligere og mindre engasjerende, og oppgavene vanskeligere enn de hadde trengt å være.

Et musikkrom (eller klasserom der musikk undervises) trenger derfor et godt nok lydanlegg.

Individuell lytting

Ved arbeid med individuelle musikkoppgaver (f.eks. rene lytteoppgaver, komposisjon med digitale verktøy eller keyboards, eller stille øving) trengs brukbare hodetelefoner til alle elevene. Mange elever har egne, men et klassesett er likevel hensiktsmessig. Klassiske Koss Porta Pro er et eksempel på en enkel og grei hodetelefon som tåler en trøkk, er relativt lett å oppbevare og rimelige i innkjøp.

Stille øving

Dersom hensiktsmessige grupperom eller øverom i tilknytning til musikkrommet er mangelvare, kan man til en viss grad kompensere med utstyr for stille øving. Dette krever hodetelefoner til alle (disse bør være av litt størrelse og med lukket design for å holde bakgrunnsstøy ute). I tillegg trengs lydmixere slik at flere i et band kan lytte til samme mix, og elektriske/elektroniske varianter av alle instrumentene som skal tas i bruk.

Lytting på rare steder

Musikkundervisning flyter noen ganger ut av sine faste rammer. Kanskje er det litt for mange grupper som trenger å jobbe samtidig, eller undervisningen må plutselig foregå i et annet rom enn planlagt. Da er en eller to portable høyttalere gode å ha! Dette kan være enkle blåtannhøyttalere eller lignende, så lenge de gir hensiktsmessig volum og litt bass.