Engebråten skole

Engebråten er en 8-10 - skole på Kjelsås i Oslo. Skolen har over 700 elever, og 9 paralleller på det største trinnet. På skolen jobber flere musikklærere i team. En av dem, Silje Karlsen, deler hvordan skolen jobber med musikk.
Rammene for musikkfaget
Tid og organisering
Skoledagene på Engebråten er organisert slik at de fleste økter er på 70 minutter. På 8. og 9. trinn har elevene musikk i en slik 70-minuttersøkt gjennom halvparten av skoleåret. På disse trinnene er undervisningen organisert med tre lærere på to klasser som har musikk samtidig. Skolen har stort sett fulle klasser med 30 elever i hver.
Vi har prøvd ulike varianter av organisering, men har landet på at det som fungerer best for oss, er en organisering med tre grupper á 20 elever, og at læreren følger elevene gjennom tre ulike stasjoner. På denne måten blir vi godt kjent med elevene og får kvalitetssikret vurderingen.
På 10. trinn har elevene musikk hele året (70 min i uka), og i de aller fleste timene er det to lærere per klasse.
Musikklærerne på Engebråten har solid faglig bakgrunn med erfaring fra ulike instrumenter og musikkgenre. Lærerne samarbeider tett om planlegging og evaluering av undervisningen, og deler på alt av opplegg og idéer som prøves ut.
Rom og utstyr
Engebråten har et musikkrom som er langt og smalt med merkelige vinkler (det arealet som ble til overs da skolen ble bygget…) Det er ikke egentlig plass til å være en hel klasse der (15 elever funker bra, 20 går akkurat). I tilknytning til musikkrommet har vi ett grupperom, og et lager som også brukes som grupperom når det trengs. På musikkrommet har vi akustiske gitarer til 20 elever, en blanding av ulike keyboard/piano til ca 10 elever, og bandinstrumenter nok til at 2 band kan øve samtidig. I tillegg kan vi stable et tredje ensemble på beina ved behov, med et slitent lite trommesett og en gammel bass. Musikkrommet brukes nesten bare til instrumentopplæring og bandundervisning, og går på rundgang mellom elevgruppene.
Vi har ofte tilgang til å bruke skolens festsal til musikkundervisning, så lenge det ikke skal foregå f.eks. eksterne foredrag, DKS-arrangementer eller lignende. I festsalen er det plass til å danse, og der er et OK lydanlegg. Der jobber vi gjerne med dans, rytmikk, lytteaktiviteter og ting som stomp og bucket drumming. Det er også mulig å rigge til sånn at et band kan øve der. Vi flytter mye utstyr mellom Festsalen og musikkrommet, noe som tidvis fører til mer rot og kaos enn vi ønsker.
I tillegg til spesialrommene har vi tilgang på klassenes vanlige klasserom. I klasserommet underviser vi når vi jobber med PC-baserte aktiviteter som f.eks. digital komposisjon i Soundation, gruppearbeid eller individuelle oppgaver. Vi driver også noe med lytteaktiviteter i klasserommet - dessverre er lydanleggene der nokså dårlige og mange steder mangelfulle. Vi har derfor en bærbar bluetooth-høyttaler som kan bøte litt på dette problemet.
Undervisningen
Musikkfaget på Engebråten er lagt opp etter en treårsplan, der vi forsøker å sikre at alle hovedelementer er godt representert, og at alle kompetansemål jobbes med når man ser ungdomstrinnet under ett.
På 8. trinn har vi fokus på rytme. Vi jobber med trommer, bevegelse og enkel rytmenotasjon. Da går det i bucket drumming, bodypercussion, djember og enkel groove på trommesett. Trommegrooven har vi med oss videre inn i samspill med andre bandinstrumenter, så den følger elevene gjennom flere år og aktiviteter.
Vi starter også med gitaropplæring. Vi bruker standard stemming på gitarene, og har fokus på å lære elevene å lese grepskart for gitar slik man finner dem på nett og i visebøker. Dette er et valg vi har tatt fordi vi på 10. trinn ønsker at (de fleste) elevene er selvstendige nok til å velge og øve inn sanger i band uten mye tilrettelegging fra lærer. Vi bruker forenklede versjoner av grepene der det trengs, f.eks. G og C med kun 1. - 4. streng.
På 8. trinn jobber vi også med filmmusikk og lytting, og elevene lager sin egen stumfilm med musikk til.
På 9. trinn gjør vi prosjekter med digital komposisjon, her har vi i det siste benyttet Soundation. Vi fortsetter med bandopplæringen, og øver inn en sang på både gitar, keyboard, bass og trommer, slik at elevene kan spille sammen i stort klasseband. I tillegg jobber vi med folkemusikk og -dans.
På 10. trinn jobber alle med bandprosjekt. I løpet av de foregående årene har alle prøvd de ulike bandinstrumentene vi har tilgang på (trommer, bass, gitar, keyboard og vokal). De får nå ønske seg et instrument til bandprosjektet, og lærerne setter sammen band ut fra elevenes instrumentønsker. Elevene velger selv låt og styrer selv øvingsprosessen så mye som mulig, med hjelp fra lærer.
10. trinnselevene jobber også med musikk og samfunn og musikkanalyse. På våren får alle velge sitt eget fordypningsprosjekt. Dette kan være av praktisk eller teoretisk art. De praktiske prosjektene (band, dans, solo-opptredener, orkester, kor...) presenteres på en kveldsforestilling med foreldre og venner tilstede. De teoretiske prosjektene tar form av presentasjoner eller tekstprodukter der elevene fordyper seg i en artist/band/komponist, og analyserer et musikkstykke av denne.
I samarbeid med kroppsøvingsfaget øver vi også inn noen fellesdanser til skoleballet som arrangeres på våren i 10. trinn.
Musikk på skolen vår
Når nye 8.trinns-elever kommer til Engebråten på høsten, er musikkaktiviteter en del av oppstartsuka. Alle klassene lærer noen felles ringdanser - spesielt har vi tradisjon for å danse en versjon av gresk Zorba. Uka avsluttes med felles dans i skolegården for hele trinnet. I tillegg bruker vi et rytmekick som en tidligere lærer frekt nok omdøpte til ‘Engebråten-kicket’. Dette øves inn i alle klasser på 8. trinn, og brukes som fellesskapsmarkør på alle fellessamlinger og lignende.
Skolen har tradisjon for fellessamlinger spredt ut over året i tilknytning til merkedager og ellers. Her opptrer elever med ulike innslag - det kan for eksempel være tekstlesing, demonstrasjon av prosjekter fra ulike fag, musikkinnslag, dans eller allsang. Rundt juletider har vi tradisjon for Lucia-tog, juletregang med eget nisseorkester (bestående av elever som går i korps) og julesamlinger med musikkinnslag og allsang. Ved sommeravslutning og vitnemålsutdeling er det også tradisjon for musikkinnslag fra både lærere og elever.
Skolen har sin egen marsj, komponert av en tidligere lærer og med tekst av en tidligere rektor. Denne øves det på hvert år før 17. mai, og synges sammen med korps i 17. mai-toget i Oslo.
Skolen tilbyr også valgfaget Produksjon for scene, som undervises av musikklærerne. Valgfaget på 9. og 10. trinn har gjerne forestillinger i løpet av vårhalvåret, men ikke alltid for medelever. De kan selv være med og påvirke hvilken målgruppe forestillingen skal ha.
