Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Musikk ved Ambjørnrød skole

Ambjørnrød skole

Ambjørnrød skole er en ren barneskole med ca 300 elever på 1. - 7.trinn, og Vigdis Knutsen Skjeltorp er en av flere musikklærere.

Rammer for undervisningen

Ambjørnrød skole er en Syngende skole, og har god nytte av ressursene som kommer gjennom dette tiltaket. Fredrikstadskolene har ikke økonomi til å supplere med fysiske læremidler, men kommunen har kjøpt tilgang til Cappelen/Damms nettbaserte læringsressurser CDU. I tillegg produserer lærerne mye av undervisningsmaterialet selv.

Skoleledelse og kolleger er svært positive til musikkaktiviteter, men i hverdagen blir dessverre andre fag og tiltak ofte prioritert. Musikklærerne har ikke egen teamtid, men alle lærerne samles ½ t hver uke for å få/dele informasjon og tips med hverandre.

Undervisningen, tradisjoner, prosjekter og musikkaktiviteter

Skolen har tradisjon for å delta på Bli-med-dagen, Tv-innsamlingsaksjonen og FN-dagen.

Lucia-spill

Skolens 1. og 7.klasser samarbeider årlig om Lucia-spill, som fremføres som en forestilling med fortellere, sang og bevegelse til bakgrunnsmusikk. 7.trinn står for skuespillet, mens 1.klasse er med på sangen. Forestillingen vises i skoletid for alle elevene, og gjentas for foresatte på kvelden. Det er alltid like rørende og fint å se samspillet mellom de små og de store. De fremfører også sangene fra forestillingen på byens kjøpesenter i tiden før jul. Tipset er å ikke gjøre dette for stort og vanskelig å gjennomføre.

Sang

Månedens sang. Klassene øver jevnlig fram mot faste felles sangsamlinger, men det vurderes å gå over til å ha to samlinger; én for 1.-4.trinn og én for 5.-7.trinn. Dette pga utfordringer med å finne sanger som treffer både de yngste og de eldste like godt.

Månedens sang er et populært arrangement, men det kan være en utfordring at ikke alle klassene får tid nok til å øve med egen lærer.

Samlingene kan ha ulike former, og noen ganger har hvert klassetrinn ansvar for å forberede en sang. Da reiser klassen seg opp og synger, mens alle blir med på refreng.

Skolenes sangdag. Elevene velger selv hvilke av sangene de vil synge, og valget viser seg ofte å falle på de rolige, stemningsfulle sangene.

En erfaring etter utbredt bruk av digitale løsninger under pandemien, var at mye av det som ble brukt bar preg av underholdning og «show». Det ble enda tydeligere enn før hvor mye sterkere musikkens ulike stemninger oppleves når man er sammen fysisk.

Sangbanken er god å ha med muligheten for først å velge den enkleste versjonen av en låt, for så også å kunne legge til en enkel 2.stemme eller noe mer rytmisk.

Sangminuttene var populært blant elevene. Stas å sende inn video og se seg selv etterpå.Men, noen syntes det var litt rare tekster.

En slags medisin. Under pandemien skrev en elev i 6.klasse sangen «En slags medisin». Dette resulterte i et undervisningsopplegg om barns nettbruk og digital dømmekraft. Sangen blir fortsatt mye brukt, både i klassene og på samlinger.

Hør En slags medisin på Spotify og se undervisningsopplegg og video på Barnevakten.no

Blokkfløyte

Skolen kjøper blokkfløyter til elevene på 4.-5.trinn, og de gleder seg alltid til å få begynne med et eget instrument. For å prøve å motvirke at de voksne, med bakgrunn i egne negative erfaringer, skal påvirke og ‘ødelegge’ for undervisningen, informerer Vigdis om dette i foreldremøtet i forkant av oppstart med fløytene. Hun kjører opplegg med enkelt samspill som alle har mulighet for å mestre og som låter bra, og opplever stadig at noen blir så ivrige at de ber om å få ta med seg fløyta hjem - også de ‘tøffe’ guttene.

Ukulele

Skolen har også ukuleler som blir brukt på mellomtrinnet. Dette krever mer innsats fra lærerens side, men elevene synes det er gøy.

Cajon-trommer

Etter inspirasjon på kurs med Musikk i skolen har vi fått kjøpt inn seks cajon-trommer. Dette er veldig populært og lett å ta i bruk. Det kreves ingen finmotorikk og trommene egner seg godt til bruk i rytmeundervisningen.

Trompetundervisning på 3.trinn

Ambjørnrød skole samarbeider med det lokale korpset, Fredrikstad janitsjar, om musikk på 3.trinn. Ett semester får de ukentlig trompetundervisning med instruktør fra korpset.

Musikk og helse – sang og dans

De eldste elevene får muligheten til å synge i mikrofon. Mange trenger å bli vant til å høre sin egen stemme - å våge noe som i begynnelsen er skummelt for på den måten å få opp selvtilliten. Erfaringen er at flere som i utgangspunktet synes dette er veldig skummelt, ender opp med å synge solo på avslutninger.

Det blir også lagt opp til en del dans i klassene. Da øver elevene på å danse etter videoer i grupper/klassen, lager egne danser og danser litt i par. De danser for å bli tryggere og ikke bry seg om hva de andre synes, men bare danse for å ha det gøy! 7.trinn fremfører også noe av det de har danset på sitt julebord.