Hopp til hovedinnhold
Musikk i skolen logo.

Musikklandet: Anbefalinger fra musikkutvalget

Barn tester ut ulike rytmeinstrumenter i et musikkrom. På veggen henger gitarer, i bakgrunnen ser vi en høyttaler og et sceneteppe.

Elever på Vålerenga skole utforsker rytmeinstrumenter på musikkrommet. Opprusting av musikkrom er en av anbefalingene i NOU-en. Foto: Oda Hveem

Musikkutvalget anbefaler bl.a. økt fokus på musikkompetanse hos lærere, opprusting av musikkrom og økt bruk av sang og musikk som både fellesaktiviteter og læringsaktiviteter i skolen. Les hele 'NOU 2025:7 Musikklandet - Flerstemt musikkpolitikk for framtiden' på Regjeringens nettsider.

I litt over to år har Musikkutvalget, et bredt sammensatt utvalg av representanter for Norsk musikk- og kulturliv, jobbet med en stortingsmelding om norsk musikkliv. Det brede mandatet inkluderte å 'se institusjoner, organisasjoner, frivillighet, skapere, utøvere og virkemiddelapparatet i sammenheng' i en helhetlig gjennomgang av norsk musikkliv. NOU-en ble overlevert til Kultur- og likestillingsministeren mandag 23. juni under Kulturytring Drammen.

En del av NOU-en omhandler musikk i utdanningsløpet, inkludert barnehage, grunnskole, kulturskole, videregående opplæring og høyere utdanning. Under en av utvalgets samlinger fikk Ulrika Bergroth-Plur (daglig leder i Musikk i Skolen) og Silje Karlsen (fagkonsulent for Syngende skole) sammen med Jarle Flemvåg fra Krafttak for Sang muligheten til å presentere vårt arbeid for utvalget. Her fikk vi snakke om blant annet hvordan vi mener det er klokt å jobbe for å styrke sang og musikk i skolen, så alle barn får muligheten til å møte og glede seg over denne delen av kulturen. I den ferdige NOU-en er våre satsinger Syngende skole og Skolenes sangdag løftet fram som viktige tiltak for å styrke sangen i skolen, sammen med de digitale plattformene Kor'Arti og Trall.

Utvalget anbefaler flere punkter som vi i Musikk i Skolen er hjertens enig i - flere av de går igjen i våre egne politiske krav. NOU-en løfter også fram flere prosjekter vi har presentert i vår serie Sammen om elevene i år. Blant anbefalingene finner vi (vår oppsummering):

  • Styrking av musikkompetanse i lærerutdanningene både for barnehage- og allmenlærere. Obligatorisk musikk i grunnskolelærerutdanningen, og prioritering av musikk i etter- og videreutdanning for lærere.
  • Kompetansekrav for musikklærere i grunnskolen.
  • Opprusting av musikkrom.
  • Økt samarbeid mellom skole, SFO, kulturskole og det frivillige musikklivet.

Utvalget anbefaler også skolene å

  • Øke bruken av musikk som felles aktivitet.
  • Øke bruken av musikk som læringsaktivitet i andre fag.

Dette vil vi være med og jobbe for! Vi oppfordrer sterkt båre kultur- og skolepolitikere til å ikka la denne NOU-en forbigå i stillhet, men ta anbefalingene på alvor som et ledd i å gjøre skolen mer helhetlig, praktisk og inkluderende, og samtidig både bevare, berike og utvikle kulturen vår.